Проблема: Аптечна межа
Інформація про соціальну спрямованість та рівень цін на вивісці аптечного закладу має відповідати дійсності
Наразі це питання з кожним днем стає дедалі актуальнішим не тільки для суб’єктів господарської діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами, а й для споживачів. Цікавість до цієї проблематики полягає у зіткненні протилежних поглядів та інтересів учасників ринку: покупців та продавців лікарських засобів.
6 серпня 2013 року набув чинності наказ Міністерства охорони здоров’я України (МОЗ України) «Про внесення зміни до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами» від 3 липня 2013 року № 572 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16 липня 2013 року за № 1186/23718), згідно з яким абзац 2 пункту 2.12 розділу II Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами було виключено.
Сформувати уявлення
Зазначеною нормою було встановлено заборону використання у найменуванні аптечного закладу, у знаку для товарів та послуг, під яким аптечний заклад здійснює свою діяльність, у вивісках та зовнішній рекламі аптечних закладів будь-яких відомостей, що містять твердження щодо рівня або іншої ознаки цін та соціальної спрямованості аптечного закладу, які можуть вплинути на наміри споживачів щодо придбання товарів у такому аптечному закладі.
Тобто, з 6 серпня 2013 року, здавалося б, було скасовано всі раніше діючі вищезазначені вимоги. Суб’єкти господарської діяльності реєструють знаки для товарів і послуг, які сприяють формуванню у споживачів уявлення про рівень цін. Наприклад, «Аптека хороших цін» (свідоцтво на знак для товарів і послуг № 148727); «Экспресс-аптека низких цен» (свідоцтво на знак для товарів і послуг № 61282); «Аптека низких цен» (свідоцтво на знак для товарів і послуг № 15513); «1 соціальна аптека. Мережа найнижчих цін» (свідоцтво на знак для товарів і послуг № 125437); «Аптека найкращих цін» (свідоцтво на знак для товарів і послуг № 129098); «Аптека мінімальних цін» (свідоцтво на знак для товарів і послуг № 129811) та інші.
У цьому контексті варто звернути увагу на статтю 151 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції» від 7 червня 1996 року № 236/96-ВР. Стаття наводить визначення та перелік інформації, що вводить в оману. Так, зокрема, інформацією, що вводить в оману, є відомості, які містять неповні, неточні або неправдиві дані про ціну товару.
Наразі популярним є розміщення на фасаді аптечних закладів інформації про те, що торгівля в них здійснюється за оптовими цінами. Наскільки вищезазначена інформація відповідає дійсності?
Основним нормативно-правовим актом у сфері роздрібної торгівлі лікарськими засобами є Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами (Ліцензійні умови), затверджені наказом Міністерства охорони здоров’я України від 31 жовтня 2011 року № 723 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 7 грудня 2011 року за № 1420/20158). Ліцензійними умовами визначено понятійний апарат у цій галузі та основні принципи діяльності суб’єктів господарювання.
Аптека — це заклад охорони здоров’я, основним завданням якого є забезпечення населення, закладів охорони здоров’я, підприємств, установ та організацій лікарськими засобами шляхом здійснення роздрібної торгівлі.
Діяльність з придбання лікарських засобів у виробників лікарських засобів або інших суб’єктів господарювання, що мають відповідну ліцензію, зберігання, транспортування та продажу лікарських засобів з аптечних складів (баз) іншим суб’єктам оптової або роздрібної торгівлі лікарськими засобами, які отримали на це відповідні ліцензії, та безпосередньо лікувально-профілактичним закладам і виробникам лікарських засобів називається оптовою торгівлею лікарськими засобами.
Роздрібна торгівля лікарськими засобами — діяльність з придбання, зберігання та продажу готових лікарських засобів через аптеку та її структурні підрозділи (у тому числі ліків, виготовлених (вироблених) в умовах аптеки) безпосередньо громадянам для їх особистого споживання, закладам охорони здоров’я (крім аптечних закладів), а також підприємствам, установам та організаціям без права їх подальшого перепродажу.
Згідно зі статтею 10 Закону України «Про ціни та ціноутворення» від 21 червня 2012 року № 5007-VІ, суб’єкти господарської діяльності мають право використовувати вільні та державні регульовані ціни. Державні регульовані ціни запроваджуються на товари, що справляють визначальний вплив на загальний рівень і динаміку цін, мають істотну соціальну значущість, а також на товари, що виробляються суб’єктами, які займають монопольне (домінуюче) становище на ринку. Фармацевтична галузь відноситься до соціально значущих, а тому більшість цін на лікарські засоби та вироби медичного призначення підлягають регулюванню з боку держави.
Види та визначення цін, що можуть застосовуватися в сфері оптової/роздрібної торгівлі лікарськими засобами, встановлені постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2009 року № 333 «Деякі питання державного регулювання цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення»:
— оптово-відпускна ціна є ціною одиниці імпортованого товару або ціною одиниці товару, що встановлюється в договорі, укладеному між вітчизняним товаровиробником та суб’єктом господарювання, що здійснює оптову торгівлю товаром;
— закупівельна ціна одиниці товару — це ціна, що визначається суб’єктом господарювання, який здійснює оптову торгівлю товаром, для його подальшої реалізації через аптечну мережу;
— роздрібна ціна одиниці товару — це ціна, що визначається суб’єктом господарювання, який здійснює реалізацію товару через аптечну мережу.
Вплинути на наміри
Починаючи з весни 2014 року, територіальні відділення Антимонопольного комітету України (АМКУ) в Полтавській, Дніпропетровській та Харківській областях надали суб’єктам господарювання рекомендаційні роз’яснення щодо неправомірності розміщення на фасадах аптечних закладів таких написів, як «Аптека-склад», «ОПТОМ ВСЕГДА ДЕШЕВЛЕ», «ОПТ ТОРГ», «Аптека оптовых цен».
У серпні 2014 року тимчасова адміністративна колегія АМКУ за заявою суб’єкта господарської діяльності надала рекомендаційні роз’яснення про те, що використання та розміщення на фасадах аптек написів «Аптека оптових цін» за умови, що ця інформація відповідатиме дійсності, зокрема буде точною, повною, правдивою, не міститиме ознак порушення, передбаченого статтею 151 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції».
Однак разом із тим у рекомендаційних роз’ясненнях АМКУ повідомляє, що рекомендаційні роз’яснення надаються винятково у межах і на підставі наданої у заяві інформації та доданих до неї документів та відомостей. Тому у випадку зміни будь-яких відомостей, що додавалися суб’єктом господарської діяльності до заяви, таке рекомендаційне роз’яснення втрачає силу.
Так, наприкінці листопада 2014 року Полтавське обласне територіальне відділення АМКУ наклало на суб’єкта господарювання штраф у розмірі 68 тис. грн за порушення законодавства про захист від недобросовісної конкуренції, зокрема статті 151 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції» у вигляді поширення інформації, що вводить в оману, а саме: поширення суб’єктом господарювання відомостей (найменування «Аптека оптових цін»), які містять неправдиві дані щодо цін реалізації товарів, що може вплинути на наміри споживачів щодо придбання товарів саме в цього суб’єкта господарювання, та зобов’язало у місячний термін привести вивіску аптечного закладу у відповідність до вимог чинного законодавства.
Виходячи з вищенаведеного, можна зробити висновок про те, що суб’єкт господарської діяльності при здійсненні роздрібної торгівлі лікарськими засобами при реалізації їх населенню встановлює не оптово-відпускну, а роздрібну ціну на одиницю товару, що включає торгівельну надбавку. Також при цьому роздрібна ціна одиниці товару в аптеці не може дорівнювати оптово-відпускній.
За оптово-відпускними цінами реалізація лікарських засобів може здійснювати з аптечного складу (бази) лише суб’єктам оптової або роздрібної торгівлі лікарськими засобами, які отримали на це відповідні ліцензії, та безпосередньо лікувально-профілактичним закладам і виробникам лікарських засобів, а не населенню.
Тому рекомендую суб’єктам господарювання перед розміщенням інформації про рівень цін та соціальну спрямованість аптечного закладу здійснювати ґрунтовний аналіз її відповідності вимогам не лише Ліцензійних умов, а й інших норм чинного законодавства України.