Тема: ЮРИСТ І ЙОГО КОМАНДА

Євгенія РУЖЕНЦЕВА

Створити ефективну та злагоджену команду із міцним корпоративним духом — мета будь-якої юридичної фірми. Але як зробити так, щоб заходи із тімбілдінгу, які покликані виконати це нелегке завдання, дійсно допомагали створити dream team, а не перетворювалися на звичайні корпоративи?

Наскільки популярний сьогодні тімбілдінг серед юридичних фірм? Якої мети він допомагає досягти, з якими проблемами не здатен впоратися?

Вікторія БІЛАН, HR-директор МЮФ AstapovLawyers

Справді, тімбілдінг сьогодні є не просто популярним серед юридичних компаній, а необхідним та важливим чинником для забезпечення високопрофесійної і злагодженої роботи цих колективів. Адже щоб ставити перед собою та успішно досягати високої статутної мети, потрібно дуже відповідально поставитися до забезпечення її досягнення, де формування колективу за ознаками високого професіоналізму та командно-корпоративного духу мають надзвичайно важливе значення. Тімбілдінг використовується як ефективний інструмент для формування позитивних та доброзичливих відносин між колегами по роботі, створення корпоративної культури та підвищення іміджу компанії.

У цьому розумінні тімбілдінг не можна розглядати як одноразову акцію і так само не можна стверджувати, що такі заходи доцільно проводити, скажімо, два чи три рази на рік. Життя, тим більше нинішнє — революційно-бурхливе, з частими та масштабними змінами у законодавстві висуває нові завдання та необхідність нових правових рішень. І юридичні компанії мають не просто, образно кажучи, крокувати нога в ногу, а йти попереду, щоб забезпечувати ці нові правові рішення. Так що кількість тімбілдінгів диктується об’єктивною необхідністю.

Регулярні та правильно підібрані види заходів з «командоутворення» здатні забезпечити досягнення таких основних цілей:

— формування позитивного психоемоційного стану та безконфліктних взаємовідносин у трудовому колективі;

— сприяння швидкої адаптації нових співробітників;

— підвищення командно-корпоративного духу, закріплення у працівників компанії почуття успішності та розвиток мотивації на подальші досягнення.

Артем АФЯН, керуючий партнер АО «Юскутум»

У багатьох сучасних офісних працівників слово «тімбілдінг» викликає приблизно таку ж реакцію, як традиційні радянські змагання на весіллях з перекочування яйця із штанини у штанину. Ходіння паровозиком із зв’язаними мотузками ногами, хлопання кульок, естафети — увесь цей менеджерський примітивізм затьмарив собою основну мету заходу, а саме: створення єдиної команди з колективу. Ми не вдаємося до класичного стереотипного тімбілдінгу. На мою думку, протягом восьмигодинного робочого дня компанії колектив перетворюється на команду в рамках спільних проектів. Проте також треба приділяти увагу згуртуванню усього колективу.

При цьому вважаю вкрай важливим організувати невеликий струс для команди, щоб випробувати на міцність усталені в колективі ролі, дати людям змогу розкритися з нового ракурсу. Тому приблизно чотири рази на рік ми проводимо спільні заходи у позаробочий час. Основна їхня мета — вивести команду за межі власної зони комфорту. Так, наприклад, ми проводили змагання з картингу, брали участь у турнірах з різних видів спорту, провели турнір з настільного футболу тощо. Також раз на місяць усі бажаючі з колективу мають змогу відвідати який-небудь фільм, разом сходити до театру або в рамках нашого кіно-клубу Juscutum nopopcorn cinema в офісі подивитися класику кінематографу або перлини арт-хаусу. Усе це має винятково добровільні засади, і я, як керуючий партнер, можу тільки турбуватися про те, щоб наші активності охопили всіх у компанії.

Катерина ЗАСЛАВСЬКА, HR-manager ЮФ ILF

Тімбілдінг — мабуть, один з найпопулярніших HR-термінів сучасності. Більшість керівників та менеджерів з персоналу впевнені в його необхідності, проте далеко не всі замислюються над тим, як організувати тімбілдінг таким чином, щоб він приводив до справжніх результатів, які мали б позитивний вплив на діяльність компанії. Безперечно, тімбілдінг не оминає і юридичний бізнес, який, незважаючи на свою консервативність, все частіше використовує найсучасніші інструменти з управління персоналом.

Як результат — більшість юридичних компаній вважають своїм обов’язком впровадити «командоутворювання», використовуючи найбільш зрозумілі та доступні їм методи. Деякі компанії обмежуються традиційними корпоративами та вилазками, інші — звертаються до послуг професійних тренерів та event-агентств. Кожен із заходів має свою цінність для компанії і має право на життя, та, перш за все, до його проведення керівнику чи HR-менеджеру потрібно поставити запитання: «Для чого?». З одного боку, відповідь очевидна — «згуртувати колектив та підвищити ефективність її роботи». Однак детальний аналіз пот­реб конкретної фірми допоможе більш системно підійти до розв’язання проблеми, а також зрозуміти, чому регулярні вилазки на природу з шашликами, змагання на квадроциклах чи мотузковий парк не працюють.

Ірина ДОРОШЕНКО, асистент керуючого партнера ЮФ Aequo

Говорячи про сучасну успішну юридичну фірму, варто підкреслити, що саме колектив — головна цінність та найважливіша передумова процвітаючої компанії.

Генрі Форд ще багато років тому зазначив незаперечну істину: «Зібратися разом — це початок. Залишатися разом — це прогрес. Працювати разом — це успіх». Ми пишаємося тим, що змогли не лише зібрати колектив надзвичайно талановитих людей, а й створити команду однодумців, яка успішно працює разом для досягненням спільної мети.

Працюючи злагоджено над ідеями, можливими варіантами вирішення складних ситуацій, через дискусії та обговорення ми знаходимо креативні рішення та досягаємо намічених результатів. Саме командна робота — ключ до успіху в наданні високоякісних юридичних послуг. І наші клієнти мають можливість переконатися в цьому щоразу, звертаючись до нас.

Відчуття команди в Aequo починається з того, що всі її члени, незалежно від займаної посади та департаменту, живуть в одному інформаційному просторі. Таким чином, кожен відчуває себе невід’ємною частиною колективу.

З перших днів співпраці ми створили атмосферу, в якій співробітники можуть відкрито висловити власну точку зору, запропонувати ідеї, адже кожен член команди бере безпосередню участь у створенні нашої фірми — «Фірми майбутнього». Ми разом визначаємо місце фірми на ринку юридичних послуг, її цінності, мету та місію. І кожен член команди розуміє свою роль та завдання в цьому процесі, знає, що потрібно робити для досягнення поставлених цілей та на кого можна покластися.

Тімбілдінг в ЮФ Aequo — незамінний стратегічний інструмент формування і зміцнення команди та корпоративної культури, який надихає колег на нові професійні звершення та завдяки якому робота кожного окремо і команди в цілому стає ефективнішою.

Ольга СТЕПОВИК-ШИМАН, директор з розвитку АФ «Династія»

У юридичному бізнесі, де основною цінністю є сильна та згуртована команда, заходи з тімбілдінгу мають проводитися на постійній основі і не обмежуватися тільки професійними тренінгами з командоутворення.

Звісно, такі тренінги — це річ хороша, і запрошення досвідчених тренерів для їх проведення у переважній більшості себе виправдовує. Адже навички та досвід фахівця, який займається командоутворенням професійно, є запорукою більш плідного проведення заходу та підвищують його ефективність. Окрім того, погодьтеся, виконувати завдання — іноді, на перший погляд, навіть безглузді — незнайомої людини, яку вам представили як професійного тренера з тімбілдінгу, часто легше, аніж такі ж завдання свого HR-менеджера. Але, зважаючи на те, що основною метою тімбілдінгу є злагоджена та ефективна робота команди, а в цьому не останню роль відіграють і взаємовідносини в колективі, і ступінь довіри серед співробітників, і наявність неформальних стосунків, і легкість адаптації в колективі нового співробітника тощо, розробка та систематичне проведення різних командоутворюючих заходів своїми силами є важливим інструментом корпоративного менеджменту.

Олена ДМИТРУК, HR-директор МЮФ Integrites

Коли ми чуємо слово «тімбілдінг» — одразу уявляємо «мотузковий курс», коли працівники різних підрозділів разом долають труднощі, вирішують «головоломки» та намагаються досягти спільної мети. Командоутворюючі заходи допомагають також діагностувати основні проблеми в колективі.

Звичайно, майже кожен із нас мав досвід участі у таких командоутворюючих заходах. Я пам’ятаю часи, коли кожна компанія вважала за необхідне організовувати такі заходи, витрачаючи шалені бюджети. Адже командотворення — це тривалий і бюджетно-затратний процес, тож починати його потрібно з розумінням доцільності та очікуваного результату.

Та чи мали такі заходи успіх і чи допомагали досягати головної мети — навчити людей ефективно співпрацювати?

У своїй практиці я зверталася до різних видів тімбілдінгу: це був і щорічний дводенний кемпінг з рафтінгом на Південному Бузі, в якому брали участь працівники та члени їхніх сімей, і змагання з футболу та волейболу, і класичний «мотузковий курс».

Один з яскравих прикладів — голлівудський блокбастер, коли, готуючись до Нового року, ми створювали постановки за мотивами відомих фільмів — незабутні враження!

Говорячи про Integrites Team, ми приділяємо багато уваги заходам, які допомагають людям ефективно взаємодіяти та працювати в команді. Ми розуміємо, що можна зібрати найкращих професіоналів, але це ще не гарантує, що вони досягатимуть необхідного результату, працюючи разом.

Чим керується керівництво, коли приймає рішення про проведення заходу із тімбілдінгу? До яких видів командоутворення найчастіше звертається ваша компанія? Які з них виявилися найефективнішими?

Олена ДМИТРУК, HR-директор МЮФ Integrites

Нині в нашій фірмі є декілька заходів, що стали традицією. Двічі на місяць ми проводимо тематичні Happy Friday: збираємося в офісі на піцу, проводимо покерні турніри, граємо в «Мафію», «Аліес», співаємо караоке, влаштовуємо барбекю-вечірки, готуємо разом.

Особливу увагу приділяємо згуртованості партнерської команди, адже надзвичайно важливо, щоб партнери поділяли цінності фірми, вміли конструктивно взаємодіяти і разом досягати стратегічної мети. Саме тому ми використовуємо елементи командоутворення та бізнес-гри, коли проводимо стратегічні сесії.

Варто відзначити, що в Integrites три роки тому стартував надзвичайно успішний проект «Клуб партнерів партнерів», коли раз на два місяці партнери зі своїми сім’ями збираються для спілкування у неформальному середовищі: пікніки, кінні прогулянки, теніс, прогулянки на яхті.

Ольга СТЕПОВИК-ШИМАН, директор з розвитку АФ «Династія»

Серед заходів тімбілдінгу, які проводяться в АФ «Династія» без залучення сторонніх фахівців і які добре себе зарекомендували, зазначу, наприклад, «вечір питань» — гра на кшталт відомої «Що? Де? Коли?» — змагання між командами (на які поділяється колектив фірми), що сприяють напрацюванню навичок «мозкового штурму»; корпоративна гра в «Мафію», яка добре виявляє приховані таланти кожного з гравців, розвиває кмітливість та уважність; день відкритих дверей фірми для дітей співробітників — свято, яке сприяє укріпленню неформальних стосунків всередині компанії; спільні, на чолі з керуючими партнерами, привітання кожного співробітника з днем народження, з визначними досягненнями та подіями у його житті, які дають можливість кожному з нас відчувати свою значущість та незамінність для фірми, а також почуватися більш упевнено серед колег.

Завдяки подібним заходам у нашому колективі немає такого явища, як психологічна несумісність співробітників, усі почуваються членами однієї команди і у разі необхідності можуть розраховувати на увагу та підтримку колег. Також систематичне проведення різноманітних внутрішніх заходів з тімбілдінгу сприяє розвитку корпоративної культури фірми шляхом започаткування нових традицій та удосконалення системи внутрішніх комунікацій.

Вікторія БІЛАН, HR-директор МЮФ AstapovLawyers

Приймаючи рішення про проведення заходів з тімбілдінгу, керівництво компанії враховує стан виконання статутних зав­дань, морально-психологічний мікроклімат у колективі, а також нові завдання, які постають перед компанією чи окремими її підрозділами. У цьому переліку морально-психологічний мікроклімат у трудовому колективі, психоемоційний стан та безконфліктність взаємовідносин серед колег має чи не найважливіше значення для прийняття рішення щодо необхідності тімбілдінгу. І тут важливо не стільки реагувати на якісь реальні прогалини, скільки працювати на випередження, щоб не допускати їх.

Наша компанія — це колектив юристів, повсякденна робота яких поєднана з високими інтелектуально-емоційними навантаженнями як індивідуального, так і колективного характеру. Тому частіше реалізуються заходи, спрямовані на формування позитивного психоемоційного стану та безконфліктних взаємовідносин у колективі.

Катерина ЗАСЛАВСЬКА, HR-manager ЮФ ILF

Юридична фірма ILF відповіддю на запитання «Для чого?» бачить, у першу чергу, не просто командоутворювання, а об’єднання всіх працівників під єдиними цінностями та донесення до кожного члена команди філософії і принципів роботи фірми. Враховуючи ж систему проектного менеджменту в компанії, для нас вкрай важливо досягти довіри між працівниками, підвищити рівень взаємодопомоги та важливих компетенцій, навчити колег нести особисту відповідальність за результати всієї команди і спільно розв’язувати проблеми в екстремальних ситуаціях.

ILF має багатий досвід проведення тімбілдінгових заходів різного масштабу — від святкування днів народження та тематичних вечірок до грандіозних щорічних навчальних проектів, як, наприклад, Summer school ILF та квестові змагання по місту. Один з останніх яскравих прикладів — проект Training centre ILF, що беззаперечно став зразком ефективного тімбілдінгу, де за принципом Learning by Doing люди, окрім розвитку професійних навичок та компетенцій, відкривалися з нових сторін, знаходили себе в нових амплуа, разом переживаючи новий досвід і приймаючи нові ­виклики.

Саме емоційна залученість робить фактично кожен корпоративний захід ефективним тімбілдінгом. Із цього можна зробити висновок, що командоутворення не має бути самоціллю, проте завжди буде наслідком якісно спланованого колективного заходу. Дуже часто добре продумана організація навчальних зустрічей або простих планірок, в яких люди емоційно залучені у процес, допомагає отримати набагато більше вигод, аніж вузькопрофільні тімбілдингові заходи.

Ірина ДОРОШЕНКО,

асистент керуючого партнера  ЮФ Aequo

Питання щодо кількості та видів заходів із тімбілдингу вимагає індивідуального підходу. Ми знаємо нашу команду, відчуваємо її потреби і керуємося цим під час планування таких заходів. Також ми прислухаємося до побажань співробітників. Наприклад, ми винесли на голосування колективу формат святкування Нового року: запропонували декілька варіантів на вибір, і рішення було прий­няте більшістю голосів.

Ми вважаємо доцільним використання різних форматів тімбілдінгу: тренінгів, семінарів, участі в благодійних акціях, спортивних заходів, дегустацій, спільних відвідувань концертів. Свою ефективність на практиці підтвердили комбіновані заходи. Прикладом є наша поїздка на гірськолижний курорт «Буковель», в якій ми поєднали проведення стратегічної сесії, активний відпочинок на природі (в здоровому тілі — здоровий дух) та інші цікаві заходи із командоутворення.

Як результат — після таких заходів підсилюється командний дух та почуття згуртованості, довіри в колективі. Наявність такої атмосфери в нашій роботі надзвичайно важлива, оскільки набагато легше довіритися колегам у роботі після того, як переконався в їхній надійності та підтримці на стрімкому гірськолижному спуску.

Для досягнення максимально ефективного результату ми чітко формулюємо мету і, відповідно, підбираємо програми. Вкрай важливим є залучення всіх членів команди, тому керівники також беруть безпосередню участь у заходах разом із іншими співробітниками, адже це сприяє підвищенню довіри та спільному напрацюванню рішень, що приймаються. До організації заходів із тімбілдінгу, окрім спеціалізованих компаній, ми активно підключаємо наших співробітників, оскільки хто може знати потреби і побажання колективу ліпше, ніж самі члени команди.

Можу з упевненістю сказати, що у нас попереду ще багато цікавих і незабутніх заходів з тімбілдінгу, адже ми пишаємося ­своєю командою, і наша сила — в єдності.

Хто повинен бути ініціатором тімбілдінгу: керівник чи HR-менеджер? Чи звертаєтеся до спеціалізованих компаній або тренерів для проведення заходів із тімбілдінгу?

Катерина ЗАСЛАВСЬКА, HR-manager ЮФ ILF

Не варто забувати, що тімбілдінг — це не розвага, а важливий інструмент, який повинен працювати в гармонії з усіма внутрішніми системами компанії та мати чіткий план реалізації — наприклад, не менше двох заходів за квартал. І найголовніше — жоден корпоративний захід не матиме очікуваного ефекту, якщо в нього не будуть залучені лідери компанії. Тому особиста участь керівника та менеджерів у поєднанні з чітким розумінням мети й підпорядкуванням кожного заходу загальній стратегії фірми значно підвищують шанс досягти реальних результатів та побачити позитивне відображення зусиль на діяльності фірми.

Артем АФЯН,

керуючий партнер  АО «Юскутум»

Що стосується питання про те, хто має організовувати заходи із тімбілдінгу, то здебільшого це залежить від розміру компанії. Але за будь-яких умов такі заходи, якщо в них не бере активну участь керівництво компанії, приречені на пасивне сприйняття колективом. Максимум, що з цього вий­де — це хороша вечірка, не більше.

Олена КОВАЛЬЧУК, молодший юрист АК «Правочин»

Тімбілдінг — неформальні обов’язки, однак майже всі компанії, що досягли визначеного рівня командної зрілості, використовують його елементи для зміцнення колективу, розвитку лідерських якостей у працівників, підвищення командного духу, укріплення міжособистісних відносин, забезпечення теплої атмосфери та взаємозв’язку між структурними підрозділами компанії.

АК «Правочин» не залучає зовнішніх консультантів для проведення тімбілдінгу в компанії. Власне, компанія об’єднує близьких за інтересами та поглядами людей, зокрема у спорті, тому колектив завжди бере участь у різноманітних благодійних забігах, марафонах та напівмарафонах, які є звичайним явищем для співробітників та партнерів компанії. При цьому участь може бути як в індивідуальних забігах, так і в естафеті. Відзначу, що в сенсі тімбілдінгу естафета має неабиякий результат. З одного боку, учасник намагається використати всі свої сили для того, щоб показати найкращий результат і не підвести свою команду, з іншого — учасник працює над собою та досягає власних спортивних результатів. Усе це об’єднує наш колектив.

Недавно компанія почала брати участь і в іншому заході, який також неабияк згуртовує наших співробітників. Зокрема, ми вирішили здавати кров на потреби бійців української армії та національної гвардії, яких було поранено в зоні АТО. Звичайно, все відбувається на добровольній основі, і ті співробітники, які мають протипоказання по здоров’ю та/або не мають бажання чи можливості брати участь у такому заході, то, відповідно, вони і не беруть. Можу відзначити, що подібна ініціатива була вперше висловлена одним із молодших юристів компанії, яка одразу сподобалася партнерам компанії, після чого була одразу реалізована на практиці.

Вікторія БІЛАН, HR-директор МЮФ AstapovLawyers

Закономірно, що ініціатором проведення заходу з тімбілдінгу може вис­тупати керівник компанії як людина, яка найбільше володіє інформацією про стан справ. Хоча, звичайно, це святий обов’язок HR-менеджера, котрий є активно причетний до цього заходу на всіх його етапах — від, повторюю, виявлення ініціативи щодо необхідності проведення і аж до самого підбиття підсумків.

Участь у заходах із укріплення командно-корпоративного духу є цікавою та бажаною для всіх працівників компанії тоді, коли тематика цих заходів визначається не абстрактно, а тісно пов’язана з проблемами та завданнями компанії, коли до проведення тімбілдінгів долучаються високопрофесійні фахівці, знані у психології особистості, а також коли методикою проведення заходу передбачено найактивнішу участь самих учасників.

Для забезпечення високої ефективності заходів з тімбілдінгу, звичайно, дуже корисно запрошувати спеціалізованих тренерів, яких в Україні чимало. При цьому не варто недооцінювати і власні можливості — особливо це актуально нині, коли в державі активно впроваджуються заходи з економії коштів. У компанії працюють високодосвідчені професіонали, які спроможні запропонувати учасникам тімбілдінгу грамотні та ефективні рішення з різних питань.

І вид тімбілдінгу, і безпосередньо аутссорсерів треба обирати, виходячи із конкретних умов та завдань, які диктуються життям та практикою. Тоді цей вибір буде правильним. Якщо ж дотримуватися інших підходів, то тімбілдінг як дієвий інструмент командоутворення справді дуже легко перетворити на ­корпоратив.