Моя компанія: Час для оптимістів

Нинішніх керівників юрфірм можна розділити на дві основні категорії: ті, хто бачить лише тенденцію «далі буде ще гірше», і ті, хто бачить та знаходить можливості для розвитку. Серед оптимістів — керуючий партнер АО «Гесторс» Віталій МАХІНЧУК та партнер об’єднання Андрій ЦВЄТКОВ. Про тенденції на українському ринку юридичних послуг, вплив останніх подій та нормативно-правових змін на юридичну практику, нові можливості для юрбізнесу, а також про історію створення та діяльність своєї компанії за кризово-перспективних часів вони розповіли «УЮ»

Юридичний ринок сьогодні переживає серйозну турбулентність. Які тенденції панують і на що очікувати найближчим часом?

Андрій ЦВЄТКОВ (А.Ц.): На цей момент ринок юридичних послуг настільки переповнений, що це створює величезну конкуренцію як для нових юридичних фірм, які щойно ризикнули вийти на нього, так і старожилів. Тому головне — швидко і вчасно реагувати на запити клієнтів.

Збільшилася кількість справ, пов’язаних із представленням інтересів клієнта у кримінальному провадженні. Збільшилася кількість судових процесів, пов’язаних із поверненням заборгованості та банкрутством. Ми це пов’язуємо, у першу чергу, з тим, що компанії, які пережили кризу, потребують повернення або реструктуризації боргів, кредитів тощо, а також хочуть уникнути процедур банкрутства, вирішити питання із претензіями фіскальних органів.

Сьогодні вдалий час для розвитку абсолютно нових практик. Щоправда, цей розвиток тягне за собою збільшення витратної частини бюджету, і, як наслідок, на початковому етапі вони потребують дотацій. Але такий крок себе виправдовує. Одна з таких практик — IT. Високі технології настільки заполонили наше повсякденне життя, що ми давно перестали сприймати їх як щось незвичайне. Цифрові дані оточують нас буквально всюди. Разом із тим IT-революція принесла необхідність перегляду традиційних поглядів на багато правових інститутів та серйозної переоцінки пов’язаних із ними переваг та ризиків. Розуміння суті всіх цих технологічних новацій забезпечує високий рівень правової експертизи у цій галузі, що є запорукою успішної роботи юридичних консультантів у сфері IT.

Що стосується власне юридичного бізнесу, то однією з тенденцій є поступове зменшення кількості злиттів між великими та середніми за кількістю юристів юридичними фірмами. Сьогодні таких злиттів небагато, втім, на мій погляд, ті юридичні фірми, які хочуть не просто виживати, а й успішно працювати, мають шукати собі партнерів. І не забувати про те, що партнери — це основна складова юридичної фірми, тож потрібно дуже ретельно їх обирати і лише потім проводити злиття.

 

Ваша компанія теж пережила злиття. Яким чином воно відбувалося і якою загалом була історія створення адвокатського об’єднання «Гесторс»?

Віталій МАХІНЧУК (В.М.): Наше об’єднання було засноване у грудні 2011 року, а у серпні 2012-го до нас приєдналися партнери та юристи юридичної фірми «АС Консалтинг». Це злиття відбулося для зміцнення позиції на ринку завдяки об’єднанню практик: «АС Консалтинг» досить міцно тримала свої позиції у корпоративному і комерційному праві та іноземних інвестиціях, а «Гесторс» досить чітко себе позиціонував у таких практиках, як кримінальне, торговельне право та антидемпінговий захист.

Вибір партнерів виявився правильним — за три роки діяльності ми стали успішною східноєвропейською компанією, яка пропонує свої послуги в Україні, Чехії та Російській Федерації. Можу стверджувати, що ми розуміємо специфічні вимоги іноземних клієнтів, які приходять до України, і наш успіх напряму залежить від їхнього успіху.

Сьогодні адвокатське об’єднання «Гесторс» є компанією загальної практики та надає повний спектр юридичних послуг як українським, так і іноземним клієнтам.

 

Як «Гесторс» знаходить клієнтів?

В.М.: Етап пошуку клієнтів завжди є найскладнішим на початковій стадії розвитку власного юридичного бізнесу. Спочатку ми орієнтувалися на тих клієнтів, з якими працювати до створення нашої фірми та які нам довіряли. Далі, після реалізації перших проектів, клієнтська база почала розширюватися.

 

Які проекти можете відзначити як такі, що суттєво вплинули на практику та стали «візитівкою» вашої компанії?

Одним із перших проектів, який приніс нашій фірмі успіх, став супровід ВАТ «Гомельскло». 28 квітня 2012 року Міністерство економічного розвитку і торгівлі України повідомило про завершення антидемпінгового розслідування щодо імпорту в Україну флоат-скла походженням з Російської Федерації, Республіки Білорусь, Польщі, Болгарії і Туреччини. У цьому розслідуванні брав участь наш партнер Ярослав Снігур.

У результаті розслідування 97 % білоруської продукції було виведено з-під дії обмежувальних заходів. Уперше в історії проведення Україною антидемпінгових розслідувань для Республіки Білорусь було встановлено 0 % антидемпінгового мита. Іншим країнам-учасницям антидемпінгового розслідування встановлені мита на рівні 14,93 % (Росія), 28,52 % (Болгарія), 17,36 % (Польща) і 13,52 % (Туреччина). Антидемпінгові заходи застосовані терміном на п’ять років.

Також треба відзначити ще нашого одного з перших та найулюбленіших клієнтів — Domino Group — мережу мультибрендових магазинів у Києві та Дніпропетровську, що представляє провідні світові fashion-бренди. У жовтні 2012 року ми супроводжували проект з відкриття монобутіка Escada, а цього року Domino Kiev Pop-Up Store та Domino Eight у Києві.

Цього року ми мали досить унікальний та визначний проект — супровід у підписанні договору між українською компанією ТОВ «Світлофор Фільм» та компанією MTV EXIT FOUNDATION (Сполучене Королівство Великої Британії та Північної Ірландії) щодо надання клієнтом компанії MTV EXIT FOUNDATION послуг з підбору знімальної групи для підготовки виробництва документального фільму.

 

Як події у країні вплинули на плани ваших клієнтів та й загалом бізнесу щодо подальшого розвитку?

В.М.: Як ви розумієте, для іноземного клієнта, який планував вийти на ринок України, основним стоппером для відкриття бізнесу в Україні є декілька факторів. По-перше, військові дії у Луганській і Донецькій областях України та окупація Криму. По-друге, корупція у державних органах влади та відсутність незалежної судової системи для захисту іноземних інвестицій. Ну і, по-трете, це, звичайно, податкове законодавство, яке щорічно змінюється. Підписання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС має у цьому сенсі стати великою подією у контексті модернізації законодавства України — як у сфері оподаткування, так і у сферах торгівлі, інвестиції та добросовісної конкуренції.

Суттєвий вплив на вітчизняний ринок здійснила девальвація національної валюти, оскільки це позначилося на конкурентоспроможності українських товарів на зовнішніх ринках. Ми вже стали свідками початку антидемпінгових та захисних процесів у відношенні українських експортерів у Туреччині, Мексиці, Єгипті та РФ. Є вірогідність нових розслідувань в Індії та інших країнах. Тож особливу увагу українським виробникам сьогодні потрібно приділити стратегії виходу на ринки ЄС. Важливо розробити не лише маркетингову, а й торговельну стратегію, щоб уникнути можливих обмежень у вигляді антидемпінгових мит.

У той же час зниження купівельної спроможності усередині країни змусило наших виробників активніше боротися на внутрішній ринок, у тому числі й за допомогою інструментів торгового захисту.

Сподіваємося, що з нашим досвідом на ринку юридичних послуг і професіоналізмом наших адвокатів та юристів наші клієнти зможуть вийти з ситуації, що склалася, з найменшими для себе втратами. Ми віримо у майбутнє нашої країни та завжди дивимося з оптимізмом і великими планами для нашого об’єднання.

 

До речі, про об’єднання. Яким чином у ньому розподілені сфери відповідальності партнерів? Які напрями вони курують?

А.Ц.: Сьогодні в нашому адвокатському об’єднанні п’ятеро партнерів, кожен з яких відповідає за свою сферу практики. Також на кожного партнера покладені певні адміністративні функції. Усі питання, які координуються та співвідносяться із загальною стратегією компанії, погоджуються на Раді партнерів.

Керуючий партнер та один із засновників об’єднання Віталій Махінчук очолює напрям з корпоративного та комерційного права, відповідає за відносини з клієнтами та формування колективу об’єднання, а також визначає стратегічну мету роботи з персоналом на найближчі роки й порядок взаємодії всіх співробітників. До речі, він недавно захистив докторську дисертацію з цивільного права на тему: «Теоретичні засади приватноправового регулювання підприємницьких відносин».

Що стосується мого напряму роботи, то це більшість проектів, пов’язаних з іноземними інвестиціями в ­Україну, це банківське та фінансове право, а також трудове право. Займаюся і важливими питання розвитку реалізації стратегії АО в частині маркетингу юридичних послуг.

Володимир Бобрик очолює напрям з арбітражних та судових процесів, який сьогодні має досить великий обсяг проектів зі стягнення кредиторської заборгованості та банкрутства підприємств. А Олександр Бабич веде кримінальні справи, пов’язані з економічними злочинами (актуальність яких значно підвищилася через збільшення кількості корупційних справ), а також зі злочинами, пов’язаними із незаконними операціями з бюджетними коштами.

Відзначу також нашого партнера Ярослава Снігура, який є провідним в Україні фахівцем з торгового права та антидемпінгового захисту. За минулі два роки нашими юристами на чолі з Ярославом успішно представлялися інтереси клієнтів у розслідуваннях у хімічній та будівельній промисловості у Міжвідомчій комісії з міжнародної торгівлі.

 

До яких громадських організацій входить ваше адвокатське об’єднання та яку користь це членство приносить компанії?

В.М.: Якість та високі стандарти надання послуг клієнтам дозволили нам стати активними членами Європейської Бізнес Асоціації (ЄБА), Асоціації правників України (АПУ), The International Bar Association (IBA) та Employment Law Alliance (ELA).

Також ми є ексклюзивним в Україні представником Employment Law Alliance — найбільшого співтовариства юристів у сфері трудового права, яке пропонує найрентабельніші та багатосторонні рішення для транснаціональних компаній, гарантуючи юридичну співпрацю по всьому світу. ELA — це мережа, що об’єднує понад 3 000 адвокатів, які забезпечують експертизу у сфері трудового права у більш ніж 90 країнах та 50 штатах США. Завдяки такому спеціалізованому альянсу юридичні фірми, що входять до мережі, можуть звертатися одна до одної з питань не лише трудового права, а й з інших.

Активно наші юристи співпрацюють і з міжнародними організаціями (зокрема, The World Bank та International Finance Corporation), беруть участь у міжнародних конференціях, бізнес-форумах та міжнародних проектах. Це дає можливість не лише знайти нових клієнтів, а й бути в курсі усього, що відбувається у професійному середовищі. Хоча у справі залучення клієнтів найкращим інструментом є рекомендації вже існуючих клієнтів.

 

А рекомендації від міжнародних рейтингів?

Звичайно ж, репутація об’єднання є фундаментом відносин із клієнтами. Доля звернень від іноземних клієнтів залежить переважно від того, чи присутня компанія у міжнародних рейтингах Chambers Europe, Legal 500 або IFLR1000. Для внутрішнього ринку клієнту важливі рекомендації щодо юристів від партнерів по бізнесу та рейтинги від «Юридической практики» і «Юридической газеты».

 

Ваша компанія надає послуги pro bono?

В.М.: Так, це є одним із напрямів нашої діяльності. Адвокатське об’єднання «Гесторс» надавало безоплатну юридичну допомогу таким всеукраїнським громадським організаціям, як Всеукраїнська федерація танцювального спорту, Всеукраїнська федерація бодібілдінгу, фітнесу та атлетизму, Професійна ліга стронгменів України та Всеукраїнська асоціація інвалідів розсіяного склерозу. Надання послуг передбачало підготовку пакета документів, необхідних для реєстрації згаданих організацій у Міністерстві юстиції України, та отримання ними статусу всеукраїнських. Наголошу на тому, що ми ставимося до надання послуг pro bono з тією самою відповідальністю, що й до комерційних проектів.