№03 Березень 2012 року → У вільний час

Артхроніка: Бієнале набуває форми і змісту

Навесні цього року Київ перетвориться на культурний та мистецький центр Європи. Уже відомі концепція ARSENALE 2012, імена всесвітньовідомих митців, які братимуть участь у виставці, а також багато інших цікавих подробиць

Перша Київська міжнародна бієнале сучасного мистецтва, яка відкриється 23 травня 2012 року в оновленому комплексі «Мистецький Арсенал» в історичному центрі Києва, досліджуватиме циклічну природу сучасного мистецтва та його вплив на сьогоднішнє життя і на наші погляди крізь призму минулого та майбутнього, що постійно змінюються.

Назву запозичено з перших рядків роману Чарльза Діккенса про Французьку революцію «Повість про два міста». Як відзначив письменник, їх можна застосувати до будь-якого іншого часу або місця. Від початку часів безперервні цикли народження, життєвої сили, занепаду і смерті супроводжували злети і падіння родів, імперій і культур, що часто перетворювалися на платформу для своїх наступників. Проте останнім часом щось змінилося.

Від Невтомного духу до Неспокійного сну

Раніше прерогатива тотального знищення належала Богові або природі, тоді як теперішній ядерний голокост, зумисний чи ні, разом із швидким зростанням глобального потепління надав людству можливість знищення не тільки самих себе, але й усіх природних систем, які його підтримували.

Зі знанням приходить відповідальність. Відібрані для виставки роботи художників запропонують критичний погляд на сучасну культуру, яка часто протистоїть найгіршому з метою захисту і відзначення найкращого. Виставка будується навколо чотирьох центральних розділів, жоден з яких не є взаємовиключним. Перший розділ «Невтомний дух» розглядає способи, якими ми черпаємо сили з вірувань, міфів та уявлень про Всесвіт, котрі не регулюються матеріальною потребою. Тема «В ім’я порядку» досліджує, як під приводом раціоналізму влада намагається домінувати над культурою шляхом створення меркантильних ієрархій. Розділ «Плоть» аналізує людське тіло, його апетити, бажання і обмеження як центральні теми. Останній розділ виставки «Неспокійний сон» зосереджується на нічних кошмарах і передчуттях катастрофи, яку ми не в змозі відвернути.

Найкращі митці світу

Куратором виставки є англійський мистецтвознавець Девід Елліотт. Він керував кількома найновітнішими світовими музеями сучасного мистецтва і знаменитими мистецькими проектами, зокрема останньою бієнале в Сіднеї. Виставка, що складатиметься з сотень робіт провідних художників світу — з Китаю, Японії, Америки, Німеччини, Росії, Казахстану, України тощо, зібраних разом, на одній рівній платформі, надасть глядачам такі можливості сприйняття, яких до цього в них не було. Крім того, ARSENALE 2012 буде платформою для українських художників та кураторів, адже зараз мистецький простір в Україні досить розрізнений.

Серед учасників головного проекту бієнале — персона № 1 за впливовістю у сучасному арт-мистецтві — китаець Ай Вейвей, художник і архітектор, куратор і критик, заснов­ник і директор China Art Archive & Warehouse. У рейтингу за 2011 рік «Сто найвпливовіших персон в арт-світі», що складається журналом ArtReview, він посів перше місце. За версією журналу Time, він займає 24-у сходинку в списку найбільш впливових людей світу. Крім того, свої роботи також нададуть Луїз Буржуа, Білл Віола, брати Чепмен, Ансельм Кіфер, Рейчел Нібоун, Джатіш Каллат, Бхарті Кхер, Цой Джонґ Хва, Філліда Барлоу, Бріджет Райлі, Родні Грехем, Лам Тунґ Панґ, Яйоі Кусама, Донґ Веі, Янґ Фудонґ, Сон Дон, Ванґ Кінґсонґ, Фред Томаселлі та інші. Від України будуть такі відомі митці, як Ілля Кабаков та Борис Михайлов.

Дискусійна платформа: мрійники апокаліпсису

За словами Девіда Елліотта, художники, що візьмуть участь в ARSENALE 2012, розмірковуватимуть над утопічними мріями про рівність, свободу та безпеку і над їхніми протилежностями: терором, нерівністю та війною — силами, які унеможливлюють краще існування людства. «Інтелект, інтуїція та людяність художників, що створили роботи для цього проекту, мають надихнути своїм прикладом. Критичні, сардонічні, гумористичні чи іконоборчі погляди на світ цих авторів, їхня здатність думати і бачити поза штучними межами, які ми часто собі добровільно створюємо, надають всім нам енергію для руху вперед, аби засвідчити та оцінити причини і наслідки життя, що насправді є джерелом мистецтва», — говорить він.

Спеціальний проект ARSENALE 2012 буде присвячено презентації творчості найцікавіших молодих українських та польських митців. Куратори проекту — Олександр Соловйов (Україна), мистецтвознавець, куратор, заступник генерального директора НКММК «Мистецький Арсенал», та Фабіо Кавалуччі (Польща), директор Центру сучасного мистецтва «Замок Уяздовський». Дискусійна платформа бієнале пройде під назвою «Що є і чого не має бути? Мистецтво після кінця світу» і відбудеться у березні-квітні 2012 року. Проект складається з лекцій, презентацій, семінарів, а також підсумкової дискусії довколо теми, яким буде мистецтво після кінця світу, в якому ми звикли жити?

Власна унікальна ідентика

Також «Мистецький Арсенал» отримав власну унікальну ідентику, яка відображає основні риси Арсеналу — його архітектуру, історію, енергетику, проте є сучасними і не створюють штучних рамок. Щодо візуальної ідентичності Першої Київської міжнародної бієнале сучасного мистецтва ARSENALE 2012, завдання було надзвичайно чітке — її елементи мали відображати подію у моменті, бути живими та динамічними. Також було вкрай важливо, аби стилі ARSENALE та «Мистецького Арсеналу» гармоніювали між собою, створюючи гнучку систему, що може існувати тривалий час. Лого і графічний стиль для Першої Київської міжнародної бієнале створив відомий британський графічний дизайнер Джонатан Барнбрук. Він працював над дизайном культурних проектів світового масштабу, зок­рема був автором стилю Сіднейської та Токійської бієнале сучасного мистецтва, створював графічний дизайн для Музею Морі у Токіо, був автором корпоративної ідентики для японського арт-центру Roppongi Hills, а також співпрацював з багатьма іншими культурними інституціями світу.

Організатори проекту сподіваються вивести київську бієнале на гідний рівень, причому виставка може стати комерційно вигідною. Наприклад, відомо, що Венеціанську бієнале 2009 року протягом шести місяців відвідали близько 15 мільйонів осіб.