Вибори: Вибороти відповідальність

Роман МАРЧЕНКО,
старший партнер ЮФ «Ілляшев та Партнери»

Новий закон про місцеві вибори підвищує відповідальність депутатів обласних, районних, міських і районних рад

Верховна Рада України призначила дату проведення виборів депутатів місцевих рад на 25 жовтня 2015 року. Прийдешні вибори проходитимуть на підставі нового закону про місцеві вибори, який значною мірою є революційним для нашої країни.

Уперше в Україні вибори депутатів місцевих рад проводитимуться за системою відкритих партійних списків. Політична партія пропонуватиме українцям голосувати за конкретних кандидатів на їхніх виборчих округах. Місцеві ради формуватимуться з представників політичної сили, яка отримала понад 5 % голосів виборців. Депутатами стануть ті політики від партії, які отримали найбільшу підтримку виборців у конкретному окрузі.

Безумовно, приймаючи закон про місцеві вибори, парламентаріям треба було б переглянути прохідний бар’єр для політичних партій, оскільки справедливим бар’єром є не 5 %, а один депутат. Адже якщо на виборах громадяни підтримали політсилу, вона має право делегувати до ради хоча б одну людину. І цей депутат відстоюватиме ідеї, за які ці громадяни голосували. Зараз же голоси розподіляються між великими гравцями, але законодавець прийняв інше рішення, і нам доведеться з ним рахуватися.

Хотілося б також дочекатися від народних депутатів кроків з урівноваженості шансів політичних партій різних масштабів, наприклад, шляхом обмеження використання коштів виборчого фонду на виготовлення та розповсюдження політичної реклами. Примітно, що в розвинених країнах неможливо викуповувати необмежену кількість ефірного часу на ТБ, радіо, завішувати все місто політичною рекламою як це практикується в Україні. Недавно важливий законопроект у цьому напрямі (про заборону та обмеження політреклами) було подано на розгляд парламенту депутатами об’єднання «Самопоміч». Для парламентської партії це вкрай рідкісний крок, адже насамперед вони обмежують себе. Сподіваємося, що таке поривання порядних депутатів підтримають представники інших парламентських партій.

Новий закон вніс певні корективи в механізм висування кандидатів на виборні посади до органів місцевого самоврядування. Відтепер стати депутатами обласних, районних, міських і районних рад у містах зможуть тільки представники політичних партій. У свою чергу, позмагатися за депутатський мандат у селищній або сільській раді за посаду мера міста, селищного або сільського голови можуть як самовисуванці, так і кандидати від партій.

Формування складу обласних, районних та міських рад із представників політичних партій є безсумнівним плюсом нового закону. У сьогоднішній системі координат місцеві депутати повинні бути прив’язані до певної політичної сили з точки зору підвищення ефективності роботи органів місцевого самоврядування та відповідальності конкретного депутата перед виборцями. Депутати від політичних партій зможуть сформувати більшість у місцевій раді і почати роботу більш оперативно, ніж самовисуванці, які часто отримують мандат депутата для задоволення власних амбіцій та інтересів.

Позитивним моментом закону є запровадження механізму відкликання виборцями свого депутата. Через рік роботи виборці можуть ініціювати процедуру відкликання місцевих депутатів. Рішення про відкликання депутатів-самовисуванців приймає територіальна виборча комісія, депутатів від партії — вищий керівний орган політичної сили. Таким чином, очікується, що новий закон підвищить відповідальність місцевих депутатів. У законі передбачена процедура відкликання також мерів і голів сільрад. Така форма імперативного мандату має право на життя, адже поява прецедентів збору підписів за відкликання депутатів підвищить ефективність роботи всього депутатського корпусу. Думається, що кожен збір підписів за відкликання депутата або мера буде широко висвітлюватися у ЗМІ, а отже, впливатиме на електоральний рейтинг усієї партії. Як результат політичні партії будуть зацікавлені підтримувати дисципліну і стимулювати своїх депутатів до активної діяльності.

Безсумнівним плюсом є відсутність у законі про місцеві вибори положень про державне фінансування політичних партій. В умовах, коли в державі де-факто йде війна, немає коштів на фінансування соціально захищених статей бюджету, крайнім цинізмом було б фінансувати амбіції політичних партій.

Окремою темою обговорення є розширення повноважень місцевих рад у межах децентралізації влади. Сьогодні окремі політики та експерти намагаються нав’язати громадськості думку, що діяльність органів місцевого самоврядування повинна тією чи іншою мірою координуватися і контролюватися центральною владою. Подібні ідеї в корені помилкові. Неможливо розв’язати проблеми конкретного мікрорайону чи вулиці на рівні міністерств і відомств. Тільки жителі місцевої громади мають приймати рішення про те, скажімо, які будинки, дороги або покрівлі потрібно ремонтувати в першу чергу. У цьому і полягає голов­на функція органів місцевого самоврядування. Очевидно, що на рівень місцевих рад повинен бути переданий максимум повноважень, у тому числі питання щодо розпоряджання грошовими коштами.