Моя компанія: Формула ефективності від Віктора Барсука

Тенденцією українського юридичного ринку останніх двох років є поява серед визнаних рейтингами лідерів ринку юридичних фірм, до цього часу невідомих юридичному загалу. Це ті компанії, які, маючи солідний досвід роботи та потужні практики, з тих чи інших причин не прагнули публічності. Однією з таких фірм є ЮК FCLEX, яка цього року вперше брала участь у дослідженнях і одразу впевнено увійшла до списків найкращих фірм у сфері судової практики. Про непублічне минуле, активне сьогодення, особливості менеджменту, а також нові тенденції та інновації на ринку юридичних послуг «УЮ» розповів старший партер ЮК FCLEX Віктор БАРСУК

Пане Вікторе, як можете охарактеризувати сьогоднішній стан ринку юридичних послуг? Можна говорити про те, що юридичний бізнес переживає кризу?

Правильно говорити не про кризу юридичного ринку, а про складне загальноекономічне становище в державі, яке змушує ринок відповідним чином реагувати, змінюючи свою структуру, переформовуючись, впроваджуючи нові підходи до ведення бізнесу. Тому, не втрачаючи оптимізму, зазначу, що в багатьох аспектах на ринку відбуваються позитивні процеси.

 

У чому саме бачите позитив?

В оздоровчих наслідках підвищення конкуренції (пос­міхається). Їх більш ніж достатньо, адже на фоні боротьби за кожного клієнта акценти надання юридичних послуг змістилися у бік їх ефективності та результативності.

Якщо раніше для успіху фірмі достатньо було досягти та дотримуватися «високих стандартів надання юридичних послуг», то тепер цього замало — окрім високої якості послуг, бездоганного знання законодавства, клієнт вимагає швидкості та ефективності.

Це призвело до підвищення ролі юридичного ноу-хау у вирішенні клієнтських завдань, яка, в свою чергу, презюмує наявність високого професіоналізму та інноваційних здібностей юристів. Як наслідок, підвищився загальний професійний рівень галузі.

 

Що сьогодні реально може допомогти юридичній фірмі обій­ти конкурентів? Які тренди набувають популярності?

Вибір способів підвищення конкурентоспроможності, безумовно, залежить від стратегії розвитку певної фірми. Із тенденційних — масове освоєння представниками юридичного бізнесу (переважно великих фірм) нових ринків, у тому числі за кордоном (екстенсивний шлях розвитку бізнесу). Багато фірм поглиблюють власну галузеву універсалізацію, зокрема за рахунок розширення спектра пропонованих юридичних послуг.

Інші ж починають більш активно розвивати та рекламувати певні вузькогалузеві практики, вбачаючи в них економічний потенціал. Тож спостерігається досить цікава тенденція: з одного боку, здійснюється універсалізація практик фірм у межах ринку, з іншого — досягнувши необхідного ступеня універсалізації, фірми починають розвивати якусь окрему спеціалізацію, активно рекламуючи своїх юристів у межах певних вузькоспеціалізованих практик (авіаційне, фармацевтичне право тощо).

Загалом можна сказати, що більшість фірм намагаються розширити свою присутність на ринку як географічно, так і галузево.

 

Які з практик користуються найбільшим попитом у нових ринкових умовах?

Стан вітчизняної економіки посилив актуальність та увагу всього ринку до практик вирішення спорів, банк­рутства, банківського права. Проте оскільки вказані галузі є історично базовими для нашої компанії, підвищення конкуренції не лише не зашкодило економічним ­показникам фірми, а й дозволило підвищити якість наших послуг та певною мірою самовдосконалитися.

Як наслідок, цьогоріч компанія FCLEX перемогла в номінації «Фірма 2015 року по роботі з проблемними активами» та увійшла до п’ятірки найкращих фірм у судовій практиці згідно з результатами одразу декількох дос­ліджень: англомовного довідника «Ukrainian Law Firms 2015: A Handbook For Foreign Clients» та Юридичної премії 2015 року, організованої виданням «Юридическая практика».

 

Компанія FCLEX вперше з’явилася у списках вітчизняних та міжнародних юридичних рейтингів лише у 2014 році, одразу зайнявши досить високі позиції. До цього часу була не надто відомою на юридичному ринку. У чому секрет ­подіб­ного феномена?

Наша юридична компанія була заснована ще в 2002 році і тривалий час існувала під назвою «Фінанси та Кредит Лекс». Стратегія розвитку фірми у цей період не вимагала особливої публічності, що виключало необхідність присутності компанії у відповідних юридичних рейтингах. Проте ми були достатньо відомі на юридичному ринку, особливо тим компаніям, які активно практикували у тих самих сферах: вирішення спорів, банк­рутство, банківське та фінансове право. Зважаючи на багаторічну історію досить успішної роботи на вітчизняному юридичному ринку, кількість та вартість проектів компанії, відповідні результати рейтингів були для нас досить очікуваними.

Разом із тим досі не змінюю свого переконання, що почесні місця в юридичних рейтингах — лише зовнішній та досить штучний атрибут успішності фірми, а не конк­ретна конкурентна перевага, яку з легкістю можна було б капіталізувати у кількість клієнтів та, відповідно, у прибуток. Застосовуючи алегорію, публічне визнання успіхів фірми можна порівняти з вишуканим вбранням чи аксесуаром, наприклад дорогим костюмом чи годинником, які хоча й можуть допомогти справити на клієнта перше враження, проте не будуть вирішальними при формуванні його остаточного рішення про співпрацю. Очевидно, вибір клієнта буде за більш практичними та надійними критеріями — ефективність, креативність, історія успішних справ фірми.

 

Деякі конкуренти переконані, що компанія FCLEX належить до групи «Фінанси та кредит» Костянтина Жеваго, тож апріорі знаходиться в пільгових умовах щодо залучення клієнтів з числа компаній групи.

Компанія FCLEX пишається історією багаторічної успішної співпраці з підприємствами групи «Фінанси та кредит» і особисто Костянтином Жеваго. Вони й зараз залишаються одними з основних клієнтів нашої фірми. Проте твердження про наявність якихось корпоративних зв’язків чи про інші міфічні пільги є безпідставним — єдиною запорукою тривалості нашої співпраці є задоволення клієнта від пропонованої нами якості та ефективності послуг. Не виключаю, що таку інформацію поширюють компанії, яким з якихось об’єктивних причин не вдалося отримати бажаного клієнта.

 

Що є вирішальним у залученні фірмою нових клієнтів?

Звичайно, необхідно враховувати особливості певного клієнта — його корпоративну культуру, досвід та політику співпраці з юридичними радниками. Але загальний рецепт, як правило, досить простий. По-перше, це максимальна відвертість у спілкуванні з клієнтом, який вправі отримати реальну картину з питання, з якого він звернувся за допомогою, та про майбутні перспективи його вирішення. По-друге, адекватна цінова політика. По-третє, досвід успішного вирішення або success story. І, звичайно, інноваційний підхід у досягненні цілей клієнта, ефективність та оперативність у їх досягненні. При цьому два останніх інгредієнти, на мою думку, є вирішальним у формуванні бажання клієнта співпрацювати з певною юридичною компанією та, по суті, формує її образ у клієнтському середовищі.

Я не втомлююся повторювати, що минули часи, коли юристи могли дозволити собі продавати клієнту «послуги заради послуг», не акцентуючи увагу на результаті та ефективності його досягнення.

 

Яку роль у цих процесах відіграє кадрова політика компанії?

Особливість юридичного бізнесу в тому, що кожна фірма — це конкретні персоналії, які, власне, й забезпечують необхідний економічний результат. Саме тому кваліфіковані юридичні кадри — це must have кожного учасника ринку з високими амбіціями, запорука не лише якісних взаємовідносин із клієнтом, а й узагалі тривалості повноцінного існування самої фірми.

Тому виваженість кадрової політики юридичної компанії має надважливе значення в розкритому мною контексті. Як показала історія нашої фірми, найбільш виправданою є стратегія залучення кадрів прямісінько зі студентської лави. Найздібніші студенти та випускники найкращих юридичних вишів України, які закохані в правничу професію та мають жагу до юридичних перемог, сповна реалізують свій шанс на кар’єрне зростання та професійне вдосконалення в дружному середовищі FCLEX. Це вважаю головною особливістю кадрової політики нашої компанії.

Як показує час, такі фахівці найбільш органічно інтег­руються у колектив, переймають корпоративну культуру, політику і традиції фірми, в тому числі у відносинах з клієнтами. Більше того, виховані в такий спосіб юристи мають вищий ступінь лояльності до компанії, яка фактично стає для них другою alma mater.

 

Наразі в розпалі судова реформа. Чи відчуваєте перші нас­лідки її проведення ви і загалом юридичний ринок?

Очевидно, найбільший вплив судова реформа могла б мати на розвиток практики вирішення спорів. Проте проведені законодавчі зміни поки обмежуються переважно вирішенням кадрових питань, перерозподілом місць у кабінетах, з яких здійснюється правосуддя чи контроль за його якістю.

Але переконаний, що, незалежно від змісту таких кад­рових змін, годі очікувати на суттєве поліпшення якості правосуддя та підвищення довіри до судів, допоки фундаментально не зміняться існуючі правила взаємовідносин між судом та учасниками процесу, які викладені у відповідних процесуальних кодексах.

 

Яких саме змін потребує процесуальне законодавство?

Секрет вдалої реформи процесуального законодавства, на мою думку, полягає в двох аспектах. По-перше, варто змінити існуючий підхід до розуміння процесуального закону та юридичну техніку його викладу в бік максимальної деталізації підстав та порядку вчинення ­будь-яких процесуальних дій. У процесуальному законі не має бути місця прогалинам, відсильним нормам чи оціночним формулюванням. Такий підхід значно зменшить випадки неоднакового застосування процесуального закону, унеможливить випадки процесуальних зловживань та в цілому підвищить рівень правосуддя.

По-друге, необхідно вдосконалити існуючі процесуальні інститути, в тому числі, забезпечення позову, перегляду рішень у касаційному порядку, за нововиявленими обставинами та Верховним Судом України, зробивши їх максимально визначеними та ефективними, спрямованими на захист прав учасників процесу, а не їх порушення.

 

Наскільки реальною є ця зміна процесуального закону?

Очевидно, ми знаходимося в тій ситуації, коли у законодавця просто немає іншого вибору. Адже без змін до процесуального законодавства судова реформа не буде завершеною, не досягне поставлених цілей, не відновить довіри до вітчизняного правосуддя та, як наслідок, нав­паки, може призвести до ще більшого розчарування в суспільстві та бізнес-середовищі.

Зі свого боку юристи компанії FCLEX та, напевно, вся юридична спільнота готові поділитися своїми знан­нями та практичним досвідом, надавши необхідну підтримку в розробці та впровадженні необхідних змін до процесуального законодавства. Переконаний, що такий крок наблизить нас до побудови в Україні системи правосуддя відповідно до найліпших світових стандартів.