Тема: Гості в майбутньому
Зазвичай напередодні новоріччя ми в «УЮ» підбиваємо підсумки року, що минає, намагаємося зазирнути в рік прийдешній. Цього ж разу ми вирішили відійти від такої традиції і спробувати передбачити майбутні тренди років через п’ять-десять. У дискусії представники провідних українських юридичних компаній розмірковують над тим, як зміниться ділове середовище, в якому напрямі розвиватимуться юрфірми і як це вплине на нових учасників ринку, яку роль відіграватимуть інхаус-юристи і, звичайно ж, які технологічні інновації впроваджуватимуться в юрфірмах майбутнього. Цікаво буде з часом погортати цей номер журналу і перевірити, наскільки збулися наші футуристичні прогнози...
Артем АФЯН, керуючий партнер АО JUSCUTUM
Світ дуже зміниться, і ми вже не впізнаємо цієї галузі. У такому вигляді юридична професія, вважаю, зникне або трансформується у щось більш широке, де найбільшою цінністю буде власне консультація. Професійне розмежування, швидше за все, також зникне, і окремо юриспруденції, аудиту не буде. Також межа з ІТ майже зітреться і юриспруденція набуде вигляду такої собі інженерії соціальних відносин. Про практики судити нелегко, але найбільший розвиток отримає сфера інформаційних технологій, досить серйозних змін має зазнати суспільна трансформація — право інтелектуальної власності, наприклад, уже суттєво змінилося. Звісно, звичні галузі також зазнаватимуть змін. І основним моментом буде те, що все ж таки на зміну юриспруденції прийде та сама інженерія соціальних відносин.
Тут спершу варто визначитися з термінами: ми відділяємо технологічні інновації від інших. Тобто не вважаємо інновацією впровадження, наприклад, CRM-системи — це вже «маст-хев» для бізнесу. Ми на сьогодні вкладаємо значний відсоток нашого прибутку в аналоги технологічних стартапів. Це — окремі процеси, продукти, технології, які, вийшовши на ринок, можуть почати жити своїм життям. Частина з них спрямована всередину і має забезпечити додаткові переваги для існуючих та майбутніх клієнтів нашої компанії. Але інша частина — це, в принципі, повноцінні стартапи.
На мою думку, їм потрібно перестати бути юристами. Треба мислити ширше, ніж наразі мислять юристи. Потрібно мати так званий helicopter view, бажано оволодівати додатковими професіями, причому будь-якими. Важлива також здатність швидко навчатися, опрацьовувати великі масиви інформації, адже це є однією з основних навичок сьогодення. Саме на стику старих професій наразі з’являються нові, тому саме ці вміння мають бути важливими для кожного з молодих спеціалістів. Можу порадити просто розвиватися, ніколи не зупинятися і не обмежувати свій розвиток винятково професійною сферою.
Яким ви бачите юридичний бізнес на глобальному рівні та в Україні через три-п’ять-десять років?
Юрій ПЕТРЕНКО, партнер АО «Спенсер i Кауфманн»
Дуже цікавою є мандрівка у майбутнє, хай років так на 15! Упевнений, що ринок юридичних послуг зазнає значних змін. Традиційно ми стежимо за загальними трендами, інноваціями, технологіями, новими бізнес-моделями, нашими клієнтами та їхнім бізнесом. Тому в майбутньому юридичний ринок відповідатиме сучасним та актуальним змінам. Почнемо з того, чого очікувати в 2030 році. Серед моїх прогнозів це, звичайно, повна «інтернетизація», можливість керувати будь-якими процесами на відстані, загальна глобалізація, розвиток штучного інтелекту, біо- та нанотехнологій, збільшення кількості населення, значне збільшення середньої тривалості життя, створення сучасних мегаполісів (суперміст), зміна фінансових лідерів світу.
У зв’язку з цим можна прогнозувати і відповідні зміни на ринку юридичних послуг. Наприклад, цілком очевидним є уніфікація законодавства та приведення його у відповідність до міжнародних стандартів, робочою мовою юристів стає англійська. Через можливість вільно використовувати розвинуті комунікативні технології та повну глобалізацію (за принципом «одна планета — один дім»), шаленими темпами розвиваються юридичні віртуальні інтернет-офіси. Рівень програмного забезпечення в деяких нескладних категоріях справ дозволятиме споживачу самостійно генерувати юридичні документи в автономному режимі, тобто нескладну юридичну роботу виконуватимуть програми. Звичайно, електронне судочинство не замінить фізичну присутність судді у справі, але значно прискорить її розгляд, виконання рішення з використанням навіть смартфону.
Дуже прогнозованим є витіснення роботами людської праці з появою незадоволених працівників, профспілок на їх захист та юристів, що допомагатимуть у цьому розібратись. Не виключено, що у зв’язку зі зміною лідерів світового фінансового ринку юристи почнуть проводити свої конференції китайською мовою!
Олександр СИДОРЕНКО, партнер МЮК ALEXANDROV & PARTNERS
Загальновідомо, що бізнес — як і живий організм — без руху буде занедбаний.
У сучасних економічних умовах це актуально як ніколи. Один із основних принципів сучасного бізнесу — «розвивайся або йди». Цей принцип ефективно себе зарекомендував та пройшов перевірку часом у компаніях зі світовим ім’ям — McKinsey, General Electric, Microsoft, Hewlett-Packard та інші.
Розвиток бізнесу, безумовно, впливатиме на розвиток юридичного ринку взагалі. Уже тепер взаємовідносини «клієнт — юрист» зазнають певної трансформації. Ми все частіше у своїй практиці стикаємося з тим, що клієнт бажає отримати не лише юридичні послуги, але й суто бізнес-рішення, які він міг би запровадити у своїй діяльності. Тому в майбутньому юридичний бізнес покинуть компанії, які не зможуть надавати послуги, пов’язані зі стратегічним управлінням та неспроможні запропонувати клієнту готові ефективні бізнес-рішення.
Звичайно, з’являтимуться нові гравці, які пропонуватимуть ширший спектр високоякісних послуг, поєднуючи при цьому юридичні, консалтингові, аудиторські та інші. Звичайно, ті, хто не відстежуватиме тенденції змін, що відбуватимуться на юридичному ринку, не братимуть до уваги побажання і пропозиції клієнтів та не задовольнятимуть їх, будуть поступово «відмирати». А як відомо, святе місце порожнім не буває. Саме поява нових учасників юридичного ринку з «нетрадиційним» спектром послуг неминуче викличе зростання конкуренції та однозначно формулюватиме майбутнє юридичного бізнесу.
Саме тому задля майбутнього процвітання діючим юридичним компаніям уже сьогодні необхідно аналізувати тенденції розвитку юридичного ринку, розробляти власні стратегічні плани й запроваджувати їх у життя. Майбутнє ж визначить, хто мав рацію, і покаже, хто в чому помилявся.
Денис БОНДАР, керуючий партнер ЮФ «Патріот»
Економіку країни протягом найближчих трьох-п’яти років очікує бурхливе зростання. Це буде обумовлене поліпшенням економічного стану та інвестиційного клімату в країні у зв’язку з підписанням договору про зону вільної торгівлі з ЄС. Великі іноземні компанії зможуть розміщувати на території України виробничі, складальні або переробні потужності для своєї продукції. Вартість кваліфікованої робочої сили в Україні істотно менша порівняно з країнами ЄС.
Але поки Україна має загострене питання територіальної цілісності, це негативно впливатиме на рішення інвесторів.
На ринку юридичних послуг спостерігається тенденція формування галузевих юридичних практик: робота зі стартапами, IT-бізнес, електронна комерція, аграрний сектор, будівництво тощо. Це дає змогу юридичним фірмам мати більш глибоку експертизу у питаннях бізнесу.
На юридичний ринок у глобальному плані впливає дуже бурхливе зростання інформаційних технологій. Уже сьогодні багато бізнес-процесів автоматизовані за допомогою інформаційних систем, мобільних додатків, ботів, штучного інтелекту. Імовірно, що віртуальна реальність теж знайде місце у нашій галузі.
Юлія СТУСЕНКО, асоційований партнер АО «Скляренко, Сидоренко та Партнери»
На мою думку, у майбутньому, через п’ять-десять років, на нас чекають такі зміни та інновації на ринку юридичних послуг:
1. Підвищиться попит на практики міжнародної торгівлі та арбітражу (у зв’язку із збільшенням обсягу інвестицій та подальшою міжнародною інтеграцією України) та судову практику (у зв’язку із передачею адвокатам виключних прав на представництво в судах).
2. Юридичні фірми розвиватимуться шляхом злиття та поглинання, адже зараз на ринку велика кількість невеликих юридичних фірм, і в майбутньому для того, щоб вийти на новий рівень надання послуг та з метою акумуляції ресурсів вони прийматимуть рішення про можливі об’єднання.
3. Інхаус-юристи в своїй більшості не братимуть участі в судочинстві і зосередяться на супроводженні господарської діяльності своїх компаній та переговорних процесах.
4. Правосуддя стане можливим дистанційно. Сторони в процесі, включаючи суддів, зможуть брати участь онлайн у судовому засіданні дистанційно, також вони зможуть онлайн надавати докази. Рішення у справі буде розміщуватись в електронній формі в спеціальній судовій програмі. Усі вищезазначені процесуальні можливості будуть законодавчо врегульовані.
5. Значна частина юридичних послуг надаватимуться в електронному дистанційному форматі, зокрема запити клієнтів, їх обробка юристами та результат надання певних юридичних послуг здійснюватиметься дистанційно в електронній формі на електронних майданчиках юридичних компаній, що діятимуть на базі сайтів таких юридичних компаній, які будуть створені саме з метою дистанційного обслуговування клієнтів.
6. Загальнопоширеною стане оплата дистанційних електронних послуг шляхом безпосередньої оплати банківською карткою на сайті юридичної компанії.
7. IT-право стане окремою самостійною галуззю права, що охоплюватиме правові інститути, пов’язані як з діяльністю в мережі Інтернет (у тому числі комерційною), так і з розробкою нових електронних програм та мереж. Зокрема, IT-право міститиме правові норми, що регулюватимуть діяльність електронних майданчиків та мереж, розробку програм та інших IT-продуктів, IT-торгівлю, IT-рекламу та медіа, захист інтелектуальних прав на електронні програми і продукти.
Щоб бути конкурентоспроможними завтра, юристи вже сьогодні повинні мати базові знання IT-технологій, які використовуються у сучасному світі, та впроваджувати у своїй діяльності сучасні розробки щодо зберігання та обміну інформацією, в тому числі щодо захисту конфіденційності інформації, отриманої від клієнтів.
Євген КУЗЬМЕНКО, партнер ЮФ «Семенова і Партнери»
Щоб мати можливість через декілька років упевнено дивитись у майбутнє, необхідно готуватись до можливих змін уже тепер, а ще ліпше самим пропонувати та втілювати в життя те, що може змінити юридичний бізнес на краще та повернути повагу до юридичної професії.
Цілком імовірно, що транскордонна юридична підтримка бізнесу може стати вектором на ринку на найближчі три-п’ять років. Зважаючи на це, найбільших змін зазнають юридичні фірми у своєму якісному розвитку.
Вважаємо, що загальна тенденція глобалізації відбивається на юридичному ринку, випереджаючи деякі інші галузі економіки. Юридичний бізнес активно шукає можливостей розвитку, зумовлених інтеграційними процесами в Європі.
На сьогодні регіональні гравці в змозі запропонувати своїм бізнес-клієнтам широкий спектр послуг включно з ефективною підтримкою проектів за межами України. Юридична фірма «Семенова і Партнери» пішла шляхом відкриття власного представництва в Латвійській Республіці. Цьому сприяв постійний інтерес корпоративних клієнтів, зацікавлених у європейських ринках. Реєстрація бізнесу в Латвії дає ряд переваг, таких як захист інвестицій, доступ до фінансових ресурсів, проста податкова система, транспортна доступність, відсутність мовного бар’єра тощо. Знаючи особливості правової системи України та її недоліки, вважаємо свою пропозицію інструментом хеджування ризиків для бізнесу. Глобальні потрясіння і торговельні війни спричиняють попит на подібні практики. Окрім того, наші партнери в Латвії та інших країнах ЄС також демонструють зустрічну зацікавленість у співпраці з Україною. Наша компанія використовується європейськими партнерами як консультант з національного права, а також як місток до нових партнерів та локацій. Враховуючи можливості сучасних технологій, така форма роботи може бути засобом і розвитку самої юридичної фірми, і професійного зростання правників компанії, і мотивації, і отримання конкурентних переваг.
Відкриття представництва в Латвії дало змогу побачити щиру зацікавленість в українських правниках не тільки з боку бізнес-середовища, але й з боку іноземних науковців. Ми зробили висновок, що для розвитку юридичного бізнесу та юридичної професії в цілому важливим є не тільки інвестування коштів у різноманітні бізнес-проекти, але й інвестування власного часу та знань спеціалістів і партнерів у наукові проекти, що реалізуються в Україні та Латвії. У зв’язку з цим вважаємо за необхідне створювати умови для здійснення спеціалістами і партнерами науково-дослідницької роботи та впровадження результатів цих досліджень у життя як в Україні, так і за кордоном.
Необхідними напрямами для розвитку персоналу в юридичній фірмі також є поглиблене вивчення іноземних мов, законодавства ЄС, а також його країн-учасниць. Окремий перспективний напрям — комплексність послуги або іншою мовою — робота юридичної фірми як бізнес-інкубатора.
Оксана ДОРОШЕНКО, керуючий партнер ЮК A.S.A.GROUP
Юридичнакомпанія — бізнес. Це аксіома. Самезацимрозумінням — майбутнєюридичногоринку.
1. Нашеосновнезавданняяквласниківтауправлінцівзмінюватиставленнянашихклієнтівдоюридичногобізнесу. Змінаментальностіуправлінцівдастьзмогурозвиткуповногоаутсорсингу, якийуженасьогоднієдляклієнтів A.S.A.GROUP зрозумілимізаякиммайбутнєринкуюридичнихпослуг.
2. Наринкубудутьприсутнікомпанії, якінасьогоднізмінюютьсяшляхомпобудовивнутрішньоїструктурикомпанії, якадаєзмогурозвиватиконтрольованийтарозумнийюридичнийбізнес.
ЯпонаддварокиздійснювалапошукідеальноїСРМ-системи, якастворювалабможливістьзакритивсіпоточнізавдання, іприкладусередюридичнихфірм, нажаль, незнайшла. Компаніїневикористовуютьінструмент, якийстворюєумовидляфункціонуванняструктуриїхньої.
3. Майбутнєзакомпаніями, вякихпартнерствобудерозумним, заякогорозділяютьсяамбіціїіпотребифірми, авідеаліутворюєтьсязцієїсумішісинергія, якадаєнайкращийрезультат.
Здійснюватиуправлінняповиннілідеритауправлінці, бодужерідкоюридичнаекспертністьтаменеджерськіякостіперехрещеніводнійлюдині. Інавітьутакомувипадкучаскожногообмежений, адлярозвиткукожналюдинавкомпаніїповиннавиконуватисвоюфункцію, якаприноситьнайбільшийрезультат.
4. Юридичнийринокматимезрозуміледляклієнтівціноутворення, оскількинасьогодніклієнтичасторегулюютьціноутвореннянаюридичнупослугу, бонемаютьрозумінняпроте, щоюридичнапослуга — ценасампередбізнес, якийфункціонуєзастандартнимиправилами.
5. Янемаюоднозначноївідповіді, чипотрібнобутилишеводнійніші, аледляменечіткозрозуміло, щоцеризиковано, томунашакомпаніяобираєнішевість, алевдекількохнапрямах. Намподобаєтьсяконкурентнаборотьба, боцестимулюєбутинайкращимитам, демиексперти. Дужезручнорозвиватисудовупрактикутаабонентськеобслуговування, бовонидаютьзмогуохоплюватирізніринкитавивчатиірозумітирізнігалузібізнесунашихклієнтів.
Дляменестратегічноважливостворюватиумовивсерединікомпаніїдлярозвиткунапрямів, яківнасєнаразі, тастворюватиновінапрями, якідаватимутьдодатковувартістькомпаніїдляподальшихкроків. Це, всвоючергу, створюєумовидлярозвиткуспівробітників, якітежхочутьщоразувивчатищосьнове, щобнестоятинамісці.
6. Сьогодні — найкращийчасдлярозвиткуюридичнихкомпанійзукраїнськимкапіталом, яківикористовуватимутьінструментименеджментутапіару.
Майбутнє — закомпаніями, департнерирозумітимутьнеможливістьсуміщенняпосадуфірмі. Ужесьогодніюристаммалопростовиконуватиюридичнуроботу, вонипрагнутьіншого, вонипрагнутьпродавати, ізациммайбутнє. Компанія, яказможезмінюватимодельвнутрішньоїповедінки, буденакрокпопередуінших.
Наразінаринкучималийперекіс, деякікомпаніїбагаточасуприділяютьпіару, іянерозумію, чиєунихюридичнапослуга, адеякінавпаки — очікують, щоїхвузькаекспертністьдастьїмзмогузростатизрокуврік, незастосовуючипіар.
Головнезавданнядляюридичногобізнесунанайближчіп’ятьроків — структуруваннякомпанійузв’язкузвикористанням IT-технологій, піару, рейтингів, експертності (нішевості), законотворчості.
Ті, хтозможутьзменшуватилюдськийфакторіпереводитиуформатконтрольованогобізнесу, будутьприсутнінаринкуюридичнихпослугУкраїни.
Думаю, глобальнітрендирозвиткувідомі, танаразіз’являютьсяновівиклики, іглобалізація — цезагальнепоняття, авсепочинаєтьсявсерединікомпанійтаправильногобюджетування.
Марія ІЛЛЯШИК, помічник юриста ООО «БАСФ Т.О.В.»
На сьогодні до юриста суспільство висуває високі вимоги. Сучасному правнику вже не достатньо мати глибокі юридичні знання, які закладалися ще з програми підготовки юристів у виші. На сьогодні успішним юристом вважається особа, яка є не просто професіоналом своєї справи, а котра в повному обсязі розуміє діяльність свого клієнта.
Передусім сучасний юрист повинен знати основні законодавчі акти, вміти їх тлумачити та застосовувати на практиці, адже, як би нам не хотілося оминути вивчення цих азів, професіоналізм юриста залежить від вміння розуміти і трактувати закони та норми права. Також, крім професійних знань, сучасний юрист повинен володіти новітніми технологіями, користуватися сучасними засобами ІТ, вміти всебічно аналізувати отриману інформацію.
У сучасного юриста повинні бути навички публічних виступів, представлення презентацій і чітке вираження своїх думок, які в майбутньому стануть у пригоді для переговорного процесу.
Враховуючи велике зростання міжнародних компаній у нашій країні, сучасний правник повинен володіти щонайменше двома-трьома іноземними мовами.
Сергій БОГОЛЮБОВ, керуючий партнер МЮК «Боголюбов і Партнери»
В умовах складної економічної ситуації, високого рівня корупції, а також у реаліях відсутності елементарної юридичної грамотності населення сьогоднішній ринок юридичних послуг переповнений пропозиціями осіб, які мають зв’язки.
Загальний попит на юридичні послуги можна умовно розділити на такі великі групи:
— компанії, що потребують супроводу у веденні судових конфліктів, консультації з корпоративного управління та супроводу укладення значних правочинів;
— фізичні особи, що потребують захисту інтересів у порядку цивільного та адміністративного судочинства;
— захист інтересів фізичних осіб у кримінальних процесах.
Сьогоднішні реалії надання професійних юридичних напрямів залежать від можливостей аналізу великих масивів інформації в частині постійних змін нормативної бази, нестійкої судової практики. Саме тому роль юридичних компаній, що можуть надавати комплексні консультаційні послуги в галузі фінансового, податкового та корпоративного права, зростає. Надати швидку та ефективну допомогу компаніям, що знаходяться у стадії рейдерських захоплень чи корпоративних конфліктів, спроможні лише великі колективи професіоналів, які здатні протягом тижня оцінити стан клієнта та перейти до надання послуг з представлення інтересів у судах та інших державних органах. Отже, найближчим часом роль великих комплексних юридичних компаній, що мають у своєму штаті спеціалістів у галузі фінансів та бухгалтерії, а також практикуючих господарників та цивілістів одночасно зростатиме. Конкурентними також будуть компанії, що мають налагоджену співпрацю з медіа та ІТ-технологіями, оскільки швидкий обмін інформацією є частиною успіху.
Питання захисту інформації клієнта та добросовісність юридичних компаній у частині конфіденційності породжує попит на інхаус-юристів, які станом на сьогодні однозначно є більш безпечними.
Окремим сегментом є ринок попиту населення в юридичних консультаціях у галузі адміністративного права. Цей ринок не є розвиненим через низьку платоспроможність населення, а саме його існування обумовлене великим рівнем корупції в державних органах та юридичною безграмотністю населення. Вважаємо, що внаслідок грамотного реформування цей сегмент ринку має бути покритий адміністративними центрами надання юридичних послуг. Саме в цьому напрямі і рухається сьогодні Міністерство юстиції України.
Роль невеликих юридичних компаній, що надають послуги фізичним особам у галузі цивільного права, залишатиметься стійкою. Успіх відповідних учасників такого ринку напряму залежатиме від якості наданих послуг.
Успіх юридичних фірм, що надають послуги із захисту осіб у кримінальних процесах, напряму залежатиме від розвиту такої інновації, як робота приватних детективів. Реформування галузі правоохоронних органів — процес тривалий. Саме тому нормативна база для роботи приватних детективів, її грамотне впровадження на практиці дасть змогу кримінальним адвокатам надавати якісні послуги та не залежати від рівня роботи правоохоронних органів.
Окремо треба відзначити необхідність створення нормативного та практичного підґрунтя для розширення послуг експертних установ усіх профілів діяльності, оскільки наявні експертно-дослідні установи не здатні покрити наявні потреби у проведенні якісних експертиз та експертних досліджень у різноманітних галузях. Державних інститутів судової експертизи не достатньо, мала кількість їх співробітників та низькій рівень оплати праці значно знижують швидкість виготовлення відповідних експертиз, що, в свою чергу, затягує судові процеси і не дає можливості надання якісних юридичних послуг. Лише правильні політичні рішення можуть змінити на краще ситуацію, що склалася в даній галузі.
Роль міжнародних юридичних компаній на ринку юридичних послуг України до завершення реформ навряд істотно збільшиться. Іноземні компанії не готові брати на себе велику кількість ризиків, пов’язану з недосконалістю роботи нашої правоохоронної і судової систем. Натомість сегмент обслуговування компанії, що співпрацює з іноземними партнерами в частині консультацій з міжнародного права, залишатиметься стійким.
Андрій ГАВРИЛЮК, керівник відділу податкового права Fozzy Group
Наступні п’ять років реформи не будуть мати бажаної ефективності для забезпечення лібералізації та зростання економіки України. Бізнес перебуватиме в стані необхідної економії витрат. Економія призведе до підвищення ролі інхаус-юристів, в яких все частіше з’являтиметься вузька спеціалізація. Практика податкового права буде продовжувати розвиватися в тих же напрямах, що і сьогодні, оскільки реформування податкової системи не буде завершене. Суми нарахувань податків будуть тільки збільшуватися. Водночас попит на послуги юридичних фірм у практиці податкового права буде зменшуватися.
Зростатиме попит на послуги вузькоспеціалізованих фахівців права з розумінням бізнес-процесів конкретної сфери в питаннях, які бізнес не матиме змоги самостійно вирішувати. Це призведе до виникнення нових учасників на юридичному ринку — бізнес-радників. У найближчі п’ять-десять років в Україні штучний інтелект не витіснить юристів у жодному напрямі, але більшість документообігу буде переведено в електронну форму.
Євген БЕССАРАБОВ, керуючий партнер PSA Consulting & Management Systems
Світ змінюється дуже швидко. Стрімкий розвиток і вдосконалення технологій — уже не зупинити. Це вам не Термінатор і Sky-Net, яких (як у кіно) можна просто знищити фізично. Усмішка майбутнього полягає в тому, що фізично зупинити можна або все життя на Землі, або наше життя все більше і більше залежатиме від технологій і Ери штучного інтелекту. І ця залежність людства тільки посилюватиметься з кожним роком, принаймні доти, доки у нас є Інтернет і постійне збільшення кількості населення планети.
Які зміни очікують на бізнес юридичних фірм? За великим рахунком, такі ж, як і на будь-який інший бізнес. Чому? Хоча б тому, що:
1. Швидкість інформації прискорюється з кожним днем (не роком!), і щоб швидко та якісно обслуговувати клієнтів, нам потрібно або збільшувати людський ресурс (що потребує великих матеріальних і моральних витрат) на наш бізнес, або замінювати частину людських ресурсів на штучний інтелект.
2. Підростає нове покоління. Покоління, яке виросло не на вулицях і з традиційними іграшками ХХ сторіччя в руках, а в Інтернеті і з технологічними «девайсами» в руках. Які розуміють, що все, що їм потрібно для отримання задоволення, це натиснути декілька кнопок і… дивитися та слухати. Робити роботу руками або йти ногами, щоб щось знайти або з кимось зустрітися, — це не про них.
3. У світі відбувається низка глобальних змін, пов’язаних з переорієнтацією вкладення капіталів у нові ресурси і тренди, зникненням цілих галузей, які ще кілька років тому здавалися непохитними гігантами і давали роботу та розвиток сотням мільйонів людей.
Саме тому для збереження існуючих та отримання нових клієнтів юридичний бізнес (попри свою інертність і «класичність») буде змушений:
1. Інвестувати в технології набагато більше і набагато інтенсивніше, ніж це було в минулому (тобто сьогодні і вчора).
2. Поновити свої команди новими людьми. Принаймні оновити, перебудувати тощо мізки у багатьох своїх співробітників: від молодшого і сервісного персоналу до партнерів. З тими, хто застряг у минулому (навіть у сьогоднішньому дні) і вперто не вірить у те, що потрібно змінюватися вже сьогодні і не працювати по-старому, поки «робота по-старому» ще є, — розлучатися якомога швидше. З такими людьми минулого ви можете мати щось сьогодні, але не побудуєте з ними бізнес на майбутнє (вже найближче майбутнє!).
3. Створювати нові продукти для своїх клієнтів майбутнього. З новим, технологічним підходом, з новим ціноутворенням (яке, швидше за все, зменшуватиметься в плані ціни продажу, але також і в плані собівартості — при правильному підході), з новими техніками маркетингу і продажів. На зміну очних, неспішних зустрічей в оточенні аксесуарів, що тиснуть розкішшю, — прийшов час швидких і технологічних рішень та сервісів 24/7.
Тому ми почали готувати наш штучний інтелект для обслуговування юридичних фірм ще п’ять років тому. Сьогодні наша AELITA Law Firms’ EcoSystem уже не просто класична ERP/PSA-система — це вже робот-аналітик з функціями штучного інтелекту, який уже має обличчя і здатність доповідати, вирішуючи функції, які ще у недавньому минулому коштували чимало десятків тисяч грошей і тисячі годин на рік у вигляді витрат на людські ресурси. І сьогодні ми готові не тільки надавати наш штучний інтелект нашим клієнтам (юридичним та іншим фірмам професійних послуг), а також допомагати їм будувати технологічні рішення вже для їхніх клієнтів.
Дмитро ГАДОМСЬКИЙ, партнер Axon Partners
Людина мислить і планує майбутнє лінійно, хоча світ розвивається нелінійно. Тобто поки ми плануємо комодитизацію юридичних послуг, конструктори контрактів і надання послуг штучним інтелектом з нейронними мережами, не виключено, що юридичні послуги як такі зникнуть. Що, як чергові зміни до Податкового кодексу публікуватимуться у вигляді Add-on на 1С, SAP чи Oracle? Але і це вже нудно та зрозуміло.
Цікаво те, що бар’єр для входу в будь-який бізнес зменшується майже до нуля. Достатньо мати геній і трохи удачі для того, щоб створити пошуковий алгоритм та конкурувати з Google. Аналогічна історія з юриспруденцією: поріг для створення нової компанії може дорівнює нулю. Кілька місяців тому Ernst & Young заявила, що не перевірятиме у кандидатів на роботу диплом про вищу освіту. Звичайно, наразі це лише маркетинговий крок. Але ж якщо поглянути глибше, то диплом про вищу освіту вже не має такої цінності, як тридцять або навіть десять років тому. Кого б ви зараз взяли на роботу: людину з дипломом і нульовим досвідом роботи або третьокурсника, який має статус «top rated» на Upwork? А як щодо першокурсника, який здатен написати розумний контракт на Etherium?
А тепер уявіть собі, чи втримають цінності і місія пересічної юридичної фірми людей, які на першому курсі вже пишуть розумні контракти або виконують замовлення на Upwork? Судячи з усього, зміниться підхід до організації праці. Десяток років тому Google змогли створити синій океан зовсім поруч із червоним океаном Microsoft. І зробили це не лише технологіями, а й підходом до організації інженерів. Ідея Google полягала в тому, що достатньо просто набрати геніальних людей, і далі ці геніальні люди самі створять геніальні речі. Вважаю, що наступним етапом організаційної еволюції буде також питання, як організувати інженерів, кожен з яких цілком може і самостійно створити бізнес. Тобто, юристів.
Олена БОБИРЄВА, керівник проектів, старший юрист ТОВ «Адвокатська контора «ПОЛЕКС»
Уже сьогодні простежується яскрава тенденція змін у діловому середовищі України, що викликані об’єктивними факторами (в тому числі набуттям чинності Угодою про ЗВТ між Україною та ЄС та скасуванням Угоди про ЗВТ між Росією та Україною, подальшою інтеграцією України у міжнародну систему поділу праці, поглибленням інфляційних очікувань тощо). Це — поширення орієнтації українського бізнесу на експортний напрям просування товарів та послуг і співпрацю з іноземними партнерами на ринках ЄС. Відповідно, ця тенденція впливає на потреби українського бізнесу, зокрема в отриманні юридичних послуг, що пов’язані з провадженням європейських стандартів (розробка регламентів, процедур, положень, наказів, інструкцій та інших документів організаційно-розпорядчого характеру), а також у комплексному юридичному супроводі та консалтингу зовнішньоекономічної діяльності.
Безперечно, з розвитком бізнесу та появою великих корпорацій, роль інхаус-юристів значно посилюється, бо корпоративні юристи володіють глибоким розумінням галузевої специфіки та внутрішніх корпоративних бізнес-процесів, історії та досвіду конкретної корпорації; крім того, вони завжди перебувають у полі зору керівництва компанії та працюють за корпоративними стандартами. Але, враховуючи тенденції диверсифікації діяльності бізнесу, необхідність оперативної адаптації бізнесу до постійних змін законодавства та зовнішнього бізнес-середовища, поширюється тенденція до співпраці бізнесу з консалтинговими юридичними фірмами (lawfirms). Безперечні переваги такої співпраці — наявність команди кваліфікованих професіоналів (адвокатів, юристів, бухгалтерів-аудиторів, бізнес-консультантів), з досвідом роботи у сфері юридичних та консалтингових послуг з різноманітними учасниками ринку, оплата за результат, якість (а не за трудову функцію інхаус-юристів) та, відповідно, наявність економії витрат часу та коштів у бізнесі.
Враховуючи поширення конкуренції серед юридичних компаній та появу нових учасників на ринку юридичних послуг — консалтингових компаній, що надають комплексну підтримку бізнесу, а також вимоги бізнесу до отримання послуг найліпшої якості за фіксованою прозорою ціною, наразі велике значення набуває наявність продуманої маркетингової стратегії позиціонування юридичних компаній, наявність персоналізованого та прозорого сервісу клієнтів, зваженої технології надання юридичних та консалтингових послуг.
Іван БОЗБЄЙ, асоційований партнер, директор з розвитку АК «Правочин»
Світ змінюється з такою стрімкою швидкістю, що часто не встигаєш адаптуватися до настільки швидких змін. Однак прогресивний бізнес як на Заході, так і в Україні все більше розуміє необхідність інвестування в інформаційні технології, інструменти і продукти. Головною цінністю стає вміння ефективно працювати в умовах тотальної інформатизації економіки і суспільства в цілому. Результати бізнесу все більшою мірою залежать від ідей, знань, даних і подій, а не від виробничих майданчиків.
Щоб зберегти свої ринкові позиції і вистояти в конкурентній боротьбі на сформованих ринках і ринках, що тільки виникають, бізнес озброюватиметься ефективними і продуктивними інформаційними інструментами, а також думаючими зовнішніми консультантами, які добре розуміють їхній бізнес, а не тільки свою вузьку спеціалізацію. Саме знання і розуміння бізнес-середовища, здатність аналізувати і виловлювати найважливіше з лавини інформації, навички ефективного управління інформаційними потоками дадуть змогу розвинути бізнес.
Цілком очевидно, що в найближчій перспективі бізнес прагнутиме до формування професійних команд за принципом «міксту» зовнішніх консультантів і внутрішніх експертів. Проте за однієї лише умови — працюють ці люди як єдина високоефективна команда. Звідси і перспектива послуги з умовною назвою «здаю власних співробітників в оренду на умовах 24/7».
Розподіл на практики або зовсім вимре, або залишиться лише організаційним моментом усередині юрфірми. Майбутнє — за галузевою спеціалізацією. Кожна індустрія з року в рік стає все більш юридично регламентованою. І навряд чи цей процес піде у зворотному напрямку. Бізнесу потрібні будуть ті юристи, хто знає всі грані юридичних питань, що виникають в його індустрії. І неважливо, буде це проектна команда або один юрист-геній. Важливо інше — це повинен бути один зовнішній консультант, який супроводжує бізнес від А до Я, а не низка різних вузькоспеціалізованих фірм, які не враховують дії один одного. Принцип «юридичний супровід під ключ і відповідальність на всі 100 %» стане нормою.
Відповідно, і самі юридичні фірми почнуть скорочувати кількість «мертвих» практик у своїх портфелях, залишаючи і постійно вдосконалюючи лише ті з них, що найбільш стійкі і конкурентоспроможні. Принцип «вивчу глибше, коли прийде час» більше не працює. Ескпертність потрібна сьогодні і тепер. Створюється і культивується вона щодня і до того, як на неї надійде запит. Тоді в потрібний момент ви у всеозброєнні — і контракт ваш. Відповідно, кадрові склади юрфірм у зв’язку з цим будуть дуже фільтруватися і конкуренція серед юристів за місце в успішних юрфірмах посилиться.
Але і це не панацея. У перспективі трьох-п’яти років з’являться консалтингові компанії, що поєднуватимуть «мікст» юристів, бухгалтерів, фінансових та HR-аудиторів, систематизаторів бізнес-процесів, фахівців з проект-менеджменту та інших. Ряди винятково юридичних або аудиторських фірм суттєво зменшаться. Готуватися до нових вимог часу шляхом трансформації юрфірми в консалтингову фірму або злиття з іншими компаніями зі сфери суміжних професійних послуг — рішення не з легких, але розумне. Далекоглядне.
Які інновації ваша компанія впроваджує вже сьогодні? Який відсоток свого річного бюджету інвестуєте в розвиток інновацій всередині компанії чи для розвитку юридичної професії загалом? Якими новими знаннями та навичками (окрім своєї спеціалізації та юридичних знань) мають оволодівати юристи вже сьогодні для того, щоб бути конкурентоспроможними завтра?
Володимир САЄНКО, партнер ЮФ Sayenko Kharenko
Безсумнівно, нові технології вже сьогодні змінюють правила гри на міжнародній юридичній арені. Для багатьох країн уже стали реальністю віртуальні судові кімнати, що дало змогу скоротити витрати на проведення судових засідань та збільшити швидкість роботи судів. На черзі — роботи-юристи, які працюють на основі штучного інтелекту. Так, у травні 2016 року американська юрфірма Baker & Hostetler взяла на роботу до практики банкрутства ROSSа — першого юриста на основі штучного інтелекту від компанії IBM. Наступними роботодавцями ROSSа стали американські юридичні фірми von Briesen & Roper SC, Latham & Watkins, Dickinson Wright та Womble Carlyle Sandridge & Rice. Сьогоднішній ROSS «спеціалізується» на справах з банкрутства, проте розробники не планують зупинятись на досягнутому та обмежуватися лише однією галуззю права. Фірма Magic Circle теж не залишилась осторонь прогресу та один за одним анонсувала низку інноваційних проектів. Головна мета всіх інновацій — зробити роботу юристів швидшою, ефективнішою та дешевшою. Юридичний аудит у межах M&A-проектів, відстеження законодавчих змін — не повний перелік того, що віднині можуть робити машини. Численні міжнародні дослідження вже пророкують суттєве скорочення молодшого юридичного персоналу. Я ж дивлюсь на це у більш позитивному світлі — новітні технології дадуть змогу молодим юристам позбавитись рутинної технічної роботи і зосередитися на більш цікавих та складних проектах.
Іван МІЩЕНКО, керуючий партнер ЮФ Trusted Advisors
До цього часу необхідний і достатній набір навичок для юристів був приблизно таким: знання закону, аналітична здатність, увага до деталей, логічне міркування, переконливість та грамотність. Якщо юрист володіє такими навичками в певному достатку, то можна вважати, що він кваліфікований для своєї професії. Однак тоді як ці навички залишаються необхідними, в нинішніх реаліях вони становлять лише половину списку, необхідного для ефективної практики в сфері юриспруденції зі знанням справи.
Професійні навички сучасного юриста можна поділити на дві категорії: hard skills («жорсткі навички») і soft skills («м’які навички»). Перші — професійні, технічні вміння, які відображають трудовий досвід і майстерність фахівця. Такі навички вже сприймаються як необхідні, а ось навичок, так званих soft skills, які стануть у пригоді для кожного юриста та підсилять рівень професійної підготовки в цілому, бракує молодому поколінню, і вони наразі більше користуються попитом. Проте зауважу, хто б що не говорив, основною якістю юриста є профільна освіта. Найціннішою вважається освіта, яку юрист здобуває в державному виші, ніж у приватному. Сама професія юриста вимагає постійного навчання, розвитку професійних навичок, бо необхідно постійно відстежувати мінливі зміни законодавства.
У моєму розумінні, однією з основних якостей є аналітичний склад розуму та навички системного аналізу норм права, вміння вести переговори, представляти інтереси осіб у суді, грамотно вибрати і відстоювати лінію захисту законних інтересів і прав клієнта. У юриста також має бути розвинене оперативне мислення, щоб він міг дати негайну правову оцінку ситуації.
Наступна якість, яку я відзначив би, — це наявність у юриста широких знань у тій чи іншій спеціалізації, що дасть йому змогу надавати комплексну консультацію з різних питань.
Ще одна якість юриста, яка є невід’ємною, — це його репутація, незважаючи на практику і хорошу освіту, професійні юристи можуть мати складнощі в спілкуванні з клієнтами і партнерами.
Крім перерахованих вище, юрист повинен володіти і хорошими особистими якостями, такими як комунікабельність, вміння дотримуватися конфіденційності, відповідальність, стресостійкість і пунктуальність. А найголовніше — у юриста має бути прагнення до самовдосконалення, а також інтерес до своєї професії.
Денис БОНДАР, керуючий партнер ЮФ «Патріот»
Ми — сучасна фірма, яка з кожним своїм кроком удосконалюється. Наразі впроваджуємо нові інструменти інтернет-маркетингу, вибудовуємо систему управління взаємовідносинами з клієнтами та партнерами, систему автоматизації роботи юристів. В інновації ми інвестуємо до 50 % річного бюджету, адже інновації у кінцевому рахунку призводять до зростання прибутку фірми.
Юрист — це людина, яка постійно удосконалюється. Оволодіння новими знаннями на кшталт основ економіки чи маркетингу дають відчутну перевагу над колегами. Для юриста вкрай важливо розуміти також сфери, які є суміжними з основною спеціалізацією, наприклад якщо юрист займається супроводженням бізнесу, то йому вкрай важливо розуміти мікроекономіку, що надасть можливість прогнозувати поведінку економічних суб’єктів і, як наслідок, зрозуміти, які актуальні питання можуть постати перед бізнесом найближчим часом задля швидкого реагування на них.
Також варто зазначити, що вивчення або вдосконалення знання іноземних мов, зокрема англійської, німецької, французької та іспанської, надасть відчутних переваг на шляху євроінтеграції. Також юристам потрібно опановувати психологію, ораторське мистецтво, основи медіації тощо.
Дмитро ГАДОМСЬКИЙ, партнер Axon Partners
Наша компанія — це і є інновація. Ми перевіряємо гіпотези: чи може існувати компанія без ієрархічної структури, чи можна створити середовище для створення інновацій by design, чи можна зменшити собівартість юридичних послуг за рахунок agile-методології управління проектами, чи може юрист не носити костюм і при цьому не втратити в IQ? Ми не вкладаємо гроші в ІТ-продукти, оскільки це не потребує зараз капітальних інвестицій. У нас працює ERP система ODOO, ми її налаштували своїми силами. CRM систему кожен партнер обирає сам, тут ніякої централізації не потрібно, оскільки база контактів (а це найголовніше) легко синхронізується між різними CRM. Для корпоративного чату ми використовуємо Slack. І так далі.
Хороший юрист має бути smart guy. Тобто швидко вчитись, критично мислити, не вплітати в мову legal bullshit. Не думаю, що необхідність у цих навичках відпаде з часом. Можливо, сюди ще варто додати мораль та етику. Для того, щоб юрист мав хоч якісь переваги перед штучним інтелектом. Хоча, зрештою, хтозна, чи це перевага.
Сергій ПОПОВ, партнер, керівник відділу податкового та юридичного консультування «КПМГ-Україна»
Одна з інновацій, яку ми запровадили та активно користуємося, — наша внутрішня CRM-система. Оскільки всі платформи, які продаються, не заточені під потреби кожного конкретного клієнта або дуже перевантажені зайвими функціями, команда IT-спеціалістів «КПМГ-Україна» розробила CRM-систему, яка повністю відповідає внутрішнім потребам співробітників.
Наша CRM-система розроблена винятково під потреби податкового та юридичного консалтингу, тобто основне її завдання — вибудовувати та ефективно підтримувати стосунки з клієнтами. Інтерфейс програми має три блоки: пошук, новини та завдання. Пошук розроблено за принципом пошукової системи, будь-який символ або цифра шукає по базі необхідні дані, навіть якщо запит введено з помилкою. Новини дають змогу консультантам підписатися на оновлення по будь-якій з компаній-клієнтів та бачити, що колеги роблять для цього клієнта, які нові контакти заводять, коли призначають зустрічі. Блок завдань передбачає, що будь-хто з менеджерів може поставити завдання по клієнту, це знижує кількість бюрократичних процесів, зайвих листувань та ризик того, що декілька співробітників будуть робити одне й те саме, крім того, з’являється елемент нагадування, який дає змогу визначити пріоритети в роботі.
Ще однією внутрішньою інновацією в «КПМГ-Україна» є система «Смарт цілей». Її появу було обумовлено кризою, коли потрібно було активніше шукати клієнтів. Якщо раніше більш амбіційні цілі були лише у співробітників вищого рангу, то кризові явища в економіці спонукали залучати до розвитку взаємовідносин з клієнтами і пропонування послуг усіх менеджерів. «Смарт цілі» — це вихід із зони комфорту, тобто ті завдання, які співробітник повинен зробити паралельно з основною роботою, що значно підвищує конкурентоспроможність компанії в цілому. Керівництво координує постановку смарт цілей, дає поради, як їх ліпше реалізувати, та оцінює за результатом виконання.
Наталія МАЄВСЬКА, директор з маркетингу IMG Partners
Сучасний юрист повинен чітко усвідомлювати той факт, що він є невіддільним носієм товару, яким виступає юридична послуга. Виходячи з цієї особливості, формується конкурентний ринок з жорсткими правилами, де на перший план виходить спеціалізація.
Клієнт розуміє, що юрист не може бути профі у всіх галузях права та економіки, він інстинктивно шукатиме компанію з певною спеціалізацією, прагнучи отримати послугу найвищого ґатунку.
Коли ми замовляємо одяг, скажімо пальто, то шукаємо кравця, який шиє тільки пальта, бо саме його вироби мають свій стиль, характер та відповідають нашим очікуванням з якості. Так відбувається і у випадку вибору юридичної компанії чи адвоката.
На прикладі нашого підприємства можу сказати, що юридичні компанії заходитимуть ще глибше у ніші, обираючи певний напрям. Історично склалось, що партнери IMG Partners стали засновниками агробізнесу шість років тому, маючи на той час за плечима понад 10-річний досвід юридичного супроводу агрохолдингів та агрокомпаній різного масштабу.
Як фахівець з маркетингу, я теж вивчала термінологію та основні процеси агровиробнитцва. Тепер знаю, що таке «нутиль», коли саме сіють озимі, яка врожайність кукурудзи з одного гектара та з яких вузлів складається сушарка.
Клієнт дуже тонко реагує на невігластво і, одного разу відчувши вашу некомпетентність, він може не розмістити наступне замовлення. Отже, молоді юристи, що приходять до компанії, мусять вчити матчастину, адже у нас є певна спеціалізація.
Щоб бути конкурентоспроможним завтра, говорити зі своїм клієнтом однією мовою, щоб викликати в нього повагу і розуміння того, що ви не зі слів знаєтесь на його бізнесі та галузі, юристи мають вивчати індустрію, в якій прагнуть працювати.
Олена ЯРЕМЧУК, керуючий партнер ЮКГ «Яремчук і Партнери»
Очевидно, що майбутнє юридичного бізнесу сповнене глобальних змін. В умовах розвитку світової економіки виникають нові правовідносини, а разом із ними нові способи їх регулювання.
Насправді автоматизовані системи ніколи не зможуть повністю замінити юристів. Відносини між людьми багатогранні, інколи занадто складні для будь-якої машини. Проте сьогодні юристи повинні оволодіти новими знаннями та навичками, щоб бути конкурентоспроможними завтра.
По-перше, в умовах глобалізації правовідносин юристи повинні вміти працювати з міжнародним законодавством, порівнювати правові норми інших держав з українськими, а також мати відмінні навички роботи в Інтернеті. Юридичний бізнес поступово набуватиме глобальних масштабів і переходитиме до інтернет-простору, тож долучитися до цього процесу — це шлях успіху правника.
По-друге, юрист повинен вміти працювати над проектами, у команді. Звісно, вузька спеціалізація, гуру якої він визнається, має бути. Але вже сьогодні спостерігаємо тенденцію, коли клієнт звертається до юриста з проханням розв’язати його ситуацію комплексно — не лише з юридичної точки зору, а й із економічної тощо. Таким чином, бути вузькопрофільним спеціалістом — це чудово, особливо коли ти сприяєш позитивному результату командного проекту.
По-третє, обов’язковими навичками юриста мають бути комунікабельність і публічність. Уміння представити себе та свою команду як висококваліфікованих спеціалістів, налагодити зв’язок з клієнтом, зацікавити його, розповісти, чим саме ви ліпші від конкурентів — все це завжди є і буде дуже важливим. Також не треба забувати про рекламу, зокрема на інтернет-просторах. Юрист повинен постійно бути в полі зору потенційних клієнтів, інакше у потрібному місці і в потрібний час опиниться його конкурент.
По-четверте, навички ефективного ведення переговорів… У цьому жодна машина не зможе повноцінно конкурувати з людиною. Юрист повинен вміти правильно вести переговори, враховуючи психологічні особливості учасників, їх становище, вимоги тощо. Люди самостійно розвивають свою мову та створюють мову електронних технологій. Зі стародавніх часів вона була, є і буде головним інструментом правозахисників.
Отже, юристи повинні оволодіти такими навичками, як робота з міжнародним законодавством та правовими нормами інших держав, уміння працювати в Інтернеті, командна робота над проектами, комунікабельність, публічність, ефективне ведення переговорів. Майбутнє юридичного бізнесу обіцяє глобальні зміни — ми відкриті до них і готові ефективно працювати в нових умовах.
Ірина ЧЕРНІКОВА, менеджер з персоналу ЮФ Asters
Галузь юриспруденції сама по собі є доволі консервативною і має тенденцію до збереження усталених порядків. Тому, гадаю, список основних навичок та умінь, необхідних для того, щоб бути конкурентоспроможним юристом в Україні, у короткій перспективі (найближчі чотири-п’ять років) не зазнає радикальних змін.
Наприклад, на сьогодні ідеальний кандидат на посаду юриста в Asters повинен володіти інформацією про специфіку ринку юрпослуг, швидко навчатися, а також прагнути досягати конкретних результатів за певний період часу. Для фахівців, які тільки починають свою кар’єру, важливою є якісна теоретична підготовка у найкращих правничих школах, для юристів зі стажем — практичний досвід роботи. Враховуючи специфіку діяльності нашої фірми, а саме — реалізацію міжнародних юридичних проектів, однією з базових вимог до всіх кандидатів є знання англійської на високому рівні. Наші співробітники — цілеспрямовані та амбітні люди з активною життєвою позицією, які прагнуть вдосконалюватися професійно та особистісно, набувати нового досвіду, реалізовувати свій потенціал і робити власний внесок у розвиток фірми.
Серед тенденцій, які матимуть вплив на юридичну професію, треба виділити подальшу глобалізацію та діджиталізацію. Це означатиме, що у середньостроковій перспективі перевагою для юриста буде володіння не лише англійською, але й однією з інших світових мов (китайською, арабською, іспанською тощо). Також недостатньо буде просто вміти користуватися комп’ютером і знати основи офісних програм. Усе більшої ваги (як у світі, так і в Україні) набирає ІТ-індустрія, тож для юристів буде важливо детальніше розбиратися у тонкощах цієї сфери, щоб розуміти потреби своїх клієнтів.
Юристам уже тепер потрібно не зупинятися на досягнутому, а постійно навчатися, вдосконалювати свої знання та навички. До цього їх спонукатиме зростання конкуренції як з боку колег з інших юридичних фірм, так і з боку юрисконсультів, а також представників компаній «великої четвірки». Такого висновку дійшли британські дослідники з The Law Society of England and Wales у своєму звіті про майбутнє юридичного бізнесу.
Також варто звернути увагу на недавню новину про те, що американська юрфірма Baker & Hostetler взяла на роботу робота-юриста, який працює на основі штучного інтелекту. Це означає, що юристам у майбутньому доведеться якщо не взагалі перекваліфіковуватися, то принаймні навчитися результативно співпрацювати в команді не тільки з іншими людьми, а й зі штучним інтелектом. У цілому юридична професія поступово змінюватиметься, і цитата з книги «Аліса в Країні Чудес» про те, що «треба бігти з усіх ніг, щоб тільки залишатися на місці, а щоб кудись потрапити, треба бігти як мінімум удвічі швидше», для юристів буде вкрай актуальною.
КОНКУРЕНТНІ ТЕНДЕНЦІЇ НА «ОБМЕЖЕНИХ» РИНКАХ
Ілля КОСТІН, партнер ЮК «Правовий Альянс»
Між юридичних фірм, що працюють у вузьких індустріальних нішах на кшталт фармацевтичного бізнесу, поступово виділяються свої особливості конкурентної боротьби, що частково зумовлюються специфікою їх клієнтури. Деякі з видів конкуренції дуже важко назвати етичними, однак саме вони є найбільш відчутними й заслуговують на особливу увагу.
«Вовк у овечій шкурі»
В останні роки іноземний бізнес, що працює в Україні, дедалі частіше вдається до послуги аутстафінгу персоналу. Цей сервіс набув особливої популярності щодо юристів, особливо тих, що володіють вузькою спеціалізацією в питаннях індустріального регулювання.
Наприклад, фармацевтичним компаніям сьогодні не просто знайти «готового» інхауса, а потреба в кваліфікованих штатних юристах є значною, враховуючи динамічне регулювання галузі та необхідність на високому рівні надавати правову підтримку внутрішнім процесам. Це обумовлює затребуваність співробітників, які тимчасово залучаються зі штату їх юридичних радників.
Не секрет, що великі компанії мають не одну, а кілька обслуговуючих компаній — так званий шорт-лист юридичних радників, між якими щодо кожного проекту проводяться внутрішні тендери. Однак якщо клієнтська компанія допускає вплив на результати тендерів співробітників, що працюють на основі аутстафінгу, тут і відкривається поле для конкурентних зловживань.
Юридичні фірми, що практикують недобросовісні методи гри, розуміючи цю тенденцію, на жаль, прагнуть зайняти місце ближче до «пункту прийняття рішень». До того ж, приймаючи такі правила гри, інші радники розуміють, що документи, які мали б бути конфіденціальною комунікацією з клієнтом, можуть цей статус втратити.
«Ти мені — я тобі»
Усе частіше юридичні фірми експлуатують ідею просування колишніх співробітників у штатні юрисконсульти компаній з індустрії, розраховуючи на відповідні дивіденди від такого переміщення.
Це, безумовно, гідний варіант для продовження кар’єри зрілих співробітників, яким компанія не готова забезпечити промоцію в своїх стінах.
Однак такий крок може бути як абсолютно виправданим управлінським рішенням, так і мати сумнівний відтінок, якщо за певні послуги такий співробітник продовжує додатково мотивуватися колишнім роботодавцем.
«Спасіння утопаючих»
На жаль, усе ще трапляються й випадки прямої дискредитації конкурентів перед клієнтом. На вузьких ринках усе поширюється дуже швидко.
Ми розуміємо, що колеги, які вдаються до таких дій, просто не мають інших аргументів для привернення уваги клієнта. Однак гроші не люблять шуму, і пдопускати неетичну поведінку в такому етичному бізнесі, як фармацевтичний, — це загубити своє обличчя раз та назавжди.
Зазвичай такі дії конкурентів мають зворотний ефект, а тому не викликають хвилювань, лише розчарування.
«Приходь і приводь»
Останнім часом на слуху й спроби окремих компаній збільшити свій клієнтський портфель за рахунок переманювання ключових співробітників компаній-конкурентів. Цей конкурентний прийом не позбавлений логіки, адже особистість юриста відіграє головну роль в успіху нішевої компанії та в довгостроковості відносин з її клієнтурою.
Однак ця особливість і створює непереборне протиріччя для реалізації такої конкурентної стратегії. Адже компанії, в яких практикується підхід до взаємин з клієнтом як до бізнес-процесу, навіть переманивши найкращих, не зможуть відповідати очікуванням клієнтів, які віддають перевагу персональній увазі, а не механізму.
На вільному ринку конкуренція в будь-якому вигляді має право на існування, але мені не хотілося б виправдовувати її найбільш агресивні та неетичні прояви. Перефразовуючи класику рекламного жанру, скажу, що нам, як маленькій рибі, що живе в морі великих, щоб вижити, завжди потрібно плисти на порядок швидше. Наша стратегія — саме в цьому.
В’ячеслав ГНАТЮК, менеджер зі зв’язків з громадськістю АО ENGARDE
Вивчайте іноземні мови за формулою «одна глобальна плюс мова сусіда». Вивчення іноземних мов розширюватиме ваш світогляд та надаватиме здатність діяти на міжнародному рівні. Звісно ж, це готуватиме до успіху. А формула вивчення як мінімум однієї глобальної мови та мови сусіда даватиме вам нагоду та можливість мислити і діяти не лише глобально та локально, але й регіонально. Саме в регіональній співпраці часто криється секрет досягнення великих звершень.
При виборі тієї чи іншої мови для вивчення не варто користуватися лише прагматичним розрахунком. Йдіть за відчуттями! Адже якщо подумати логічно, то коли ви не знаєте мови і лише трохи знаєте про культуру країни, то серйозного прагматичного розрахунку досягнути не вдасться. А ось зробивши певні успіхи у вивченні мови, ви вже ліпше орієнтуватиметеся в ситуації. За потреби зможете змінити думку та почати вивчати ще одну або зовсім іншу іноземну мову.
Щодо трюків і таємниць вивчення іноземних мов, то мені відомий лише один. Англійці його формулюють як «little and often», тобто потроху, але часто. Не перенавантажуйте себе, адже це може лише відбити бажання поліпшувати знання і вдосконалюватись. Краще по п’ятнадцять хвилин займатись щодня, ніж вважати, що за вихідні ви зробите грандіозні успіхи.
Також ставте собі маленькі і досяжні цілі: прочитати невеличку статтю, опанувати лише одним граматичним правилом, зробити одну-єдину вправу. Нагороджуйте себе за ці досягнення! Піде все: цукерки-круасани, додаткові відвідини спа-салону чи просто плюс десять хвилин у всюдисущому Facebook. Винагорода закріпить за вивченням мови позитивні емоції.
Щодо вивчення мови країни-сусіда, то тут є одна надзвичайна перевага. Спілкування з людьми є легким і досяжним: квиток до Варшави чи Софії, куплений заздалегідь, не коштуватиме так дорого.
Олена БОБИРЄВА, керівник проектів, старший юрист ТОВ «Адвокатська контора «ПОЛЕКС»
Як показує мій досвід роботи у сфері обслуговування малого і середнього бізнесу, сьогодні вже замало бути просто хорошим юристом. Сьогодні попитом на ринку надання послуг бізнесу користуються комплексні професіонали, які володіють знаннями та навичками не тільки в галузях права, але й у сфері бухгалтерського та податкового обліку, менеджменту, економіки. За аналогією — це тенденція поширення попиту на сімейних лікарів у медицині, які отримали спеціалізовану багатопрофільну підготовку з надання медико-санітарної допомоги членам родини будь-якого віку та статі. Клієнтам-бізнесменам важливе виконання таких умов обслуговування: 1) повне обстеження проблем та ситуації в цілому; 2) особлива увага до інтересів клієнта, оперативне та якісне реагування на запити; 3) вміння розв’язувати проблеми, давати результат; 4) комплексний підхід до аналізу будь-якої ситуації, вміння створити цілісне уявлення про стан проблеми та запропонувати клієнту конкретний та чіткий план дій. Наявність усіх вищезазначених навичок у сукупності з професіоналізмом та знаннями у галузях права, економіки, менеджменту, бухгалтерського та податкового обліку дає безперечні переваги юристу в плані конкурентоспроможності на ринку надання послуг бізнесу.
Олена ФОМІНА, партнер ЮК «НОБІЛІ»
Враховуючи перенасиченість ринку праці молодими юристами, здивувати роботодавця ґрунтовними юридичними знаннями недостатньо, адже сьогодні, обираючи члена команди, менеджери в першу чергу звертають увагу на так звані soft skills юриста — навички роботи з людьми та міжособистісні навички.
Юрист має працювати над розвитком та просуванням як особистого бренду, так і бренду компанії. У цьому разі презентаційні навички мають велике значення, зокрема, основи ораторського мистецтва є передумовою вдалих публічних виступів на форумах та конференціях, а основи копірайтингу — цікавих та інформативних публікацій з питань спеціалізації, налагодження гарних взаємовідносин зі ЗМІ, зокрема професійними, дозволяє вчасно надавати коментарі на гострі питання.
В умовах глобальної інформатизації та активного використання інструментів SMM ведення сторінки у соцмережах є не лише зручним способом для комунікації з клієнтами та партнерами, але й засобом підтвердження своєї професійної експертності з правових питань шляхом оцінки правових явищ у державі.
Оволодіння навичками ведення переговорів та проведення медіації є актуальним в умовах, коли бізнес намагається уникати судових спорів через їх тривалість та економічну неефективність. Знання основ психології та здатність на їх основі скласти психологічний портрет опонента може виявитись значно кориснішим, ніж досконале знання правових норм.
На сьогодні бізнес очікує від юриста розв’язання проблеми, що передбачає комплексну оцінку бізнес-ситуації, а не лише її правову сторону, тому найбільш затребуваними будуть спеціалісти, що працюють на межі професій — IT-юрист, податковий консультант, — які здатні врахувати специфіку бізнес-процесів клієнта. Тому здобуття знань у декількох суміжних з правом галузях або вузька спеціалізація в окремій галузі права чи на окремій індустрії надає перевагу порівняно з юристами «на всі руки майстер».
Данило ГЛОБА, адвокат, заступник директора з правових питань IT-компанії YOUCONTROL
Професія юриста не настільки консервативна, як це може здатися з першого погляду. Сучасна юридична практика дедалі частіше поєднується з елементами інших професій і охоплює набагато ширше коло питань, ніж складання документів або участь у судових засіданнях. Окрім цього, постійно змінюються умови і темп правової роботи, а також вимоги до якості її результатів.
Одним із головних елементів будь-якої професійної кваліфікації є опанування необхідним програмним забезпеченням, що з часом набуває все більшого значення. На сьогодні неможливо уявити процес пошуку та аналізу законодавства, вироблення правових позицій, підготовки матеріалів та обміну діловою кореспонденцією без сучасних баз законодавства, текстових редакторів та інтернет-ресурсів.
Завдячуючи комп’ютерним технологіям, стало також можливим поєднання програмних засобів для цієї (безпосередньо юридичної) роботи з тим, що необхідно для виконання додаткових завдань у суміжних сферах. Так, новітні інформаційно-аналітичні системи дають змогу автоматично отримувати актуальну інформацію щодо суб’єктів права, показувати картину їх «процесуальної присутності» в судових процесах, виявляти афілійованих осіб, перевіряти податкову інформацію і видані ліцензії, верифікувати повноваження посадових осіб, аналізувати фінансовий стан компаній, здійснювати автоматичний моніторинг ризиків тощо. Оволодіння навичками роботи з такими системами значно полегшує роботу і розширює фахові можливості правників, доповнюючи їх елементами інших професій: бізнес-аналітика, економіста, фінансиста, аудитора, оцінювача, детектива та багатьох інших, кількість яких лише збільшується разом із розвитком IT-галузі. До того ж збільшуються не лише якісні, але й кількісні показники: вже сьогодні можливе опрацювання даних не одного, а одразу сотень і тисяч суб’єктів одночасно.
Отже, для справжнього професіонала є вкрай важливим досконале володіння сучасними комп’ютерними технологіями, а також постійне підвищення своєї кваліфікації у цій сфері як запоруки ефективної роботи і конкурентоспроможності в обраній галузі правозастосування.