№4 Квітень 2018 року → До справи

Тема: Технологічний устрій

Сергій ЗБОЖИНСЬКИЙ,
юрист, директор з інновацій ALEXANDROV & PARTNERS

Технологічна модель сучасної юридичної фірми

Юридичний бізнес сьогодні став дуже різноманітним. Якщо раніше всі юридичні компанії були приблизно однаковими, то нині дедалі частіше ви можете зустріти юриста в шортах та футболці, який працює в коворкінгу. Як гадаєте, ще 10—15 років тому хтось сприймав би його серйозно? Гадаю, що ні. Останній і актуальний тренд — це юридичні компанії у вигляді збірного образу програмістів (як часто кажуть — айтішніків). Оскільки класичний вигляд юридичної компанії вже не приваблює наступне покоління — мілленіалів (людей, що народилися після 1981 року), то таким компаніям потрібно спілкуватися однією мовою з новим поколінням, і це явно не вибір, «виходячи із семантики слова та аналізуючи 13 підходів до розкриття поняття права…». Отже, компанії стають молодіжними, тому й способи ведення бізнесу мають відповідати зовнішності.

Відтоді, як навчились робити доступні і легкі ноутбуки та більш-менш швидкий інтернет, для роботи юриста не потрібно нічого, крім ноутбука і, можливо, принтера. Ось вам і весь апаратний комплекс. А з таких юристів, що перебувають у різних кінцях світу, може складатися вся компанія. Проте це правило стосується лише малих та середніх юридичних компаній, якщо ж говорити про великі міжнародні компанії, то там все цікавіше. Коли у компанії сотні клієнтів по всьому світі, їм треба давати раду. Для таких компаній життєво необхідні свої технологічні відділи, системи інформаційної безпеки, персоніфіковані CRM, системи перевірки наявності конфлікту інтересів тощо. Але якщо зануритись у технологічні аспекти функціонування світових юридичних компаній, то в них можна і залишитись, тому все розглядатимемо на прикладі середніх, що можна вважати за золоту середину або технологічний «must have».

 

Безпека — передусім


Як у світі, так і в Україні недавно переконались у потребі забезпечення інформаційної безпеки, тому необхідний мінімум — це ліцензійне програмне забезпечення, максимум — фахівці з інформаційної безпеки у штаті. Для юридичної компанії дуже актуальним є питання збереження інформації, тому дедалі частіше можна зустріти роботу компаній через протокол віддаленого робочого столу (RDP). Це означає, що фізично комп’ютери (сервери), на яких зберігається та обробляється інформація, можуть знаходитися віддалено, часто за кордоном, а користувач може до нього під’єднатися за допомогою нескладних налаштувань, логіну та паролю. Така система виправдовує себе в силу достатньої простоти в користуванні та безпеці даних, що знаходяться на віддалених серверах та періодично зберігаються у резервних копіях.

Що стосується програм, які використовують юридичні компанії, то працювати можна вже з Microsoft Word, але все ж є певні програми, що зроблять роботу юристів швидшою та зручнішою. До такого списку я б зарахував інформаційно-правову систему (Ліга Закон, Iplex тощо), CRM-система (якщо є можливість, то разом із системою білінгу) та месенджер. Цього списку більш ніж достатньо, але у деяких компаній є специфічні вимоги до програмного забезпечення. Інформаційно-правові системи служать лише для зручності пошуку інформації, і все, що в них знаходиться, є у відкритому доступі на різних ресурсах, а з вибором CRM-системи є певні особливості. Усе більше юридичних компаній практикують SCRUM — це система гнучкого підходу до виконання завдання клієнта, яка передбачає ведення спеціальної дош­ки зі стікерами. Щоб не потонути в папері, і для більшої зручності ­необхідна CRM-система, що дозволяє вести вказану вище дошку в електронному вигляді. Наприклад, для нашої компанії ми обрали Trello. Ця система доволі проста і має всі достатні можливості для повноцінної роботи.

Одним із найменш помітних, але не менш важливих інструментів є месенджер компанії. Питання комунікації в юридичній компанії дуже важливе, і швидкість, якість та зручність у деяких моментах має вирішальне значення. Месенджер не повинен зависати, має бути можливість встановлення на комп’ютер та безпечної передачі файлів. Крім усього зазначеного вище, можна також потурбуватись про окремий файлообмінник для взаємодії з клієнтами (dropbox, google drive тощо).

Усі перелічені системи є достатніми для ефективної роботи, але якщо у компанії є можливість, ідеально впровадити окрему систему для взаємодії та роботи з клієнтами (особистий кабінет), це вже космос технологічного розвитку юридичної сфери, оскільки універсальної системи немає, і доцільно або навіть необхідно розробити таку систему з нуля, виходячи з потреб компанії та її клієнтів. Ідеально — це захищене сховище даних разом із спільними чатами з клієнтом, де можна обговорити поточні питання та відстежувати стан справ. Це знову-таки необхідний мінімум, але можливості можуть бути розширені, виходячи з потреб компанії.

 

Слідувати за трендом


Як уже зазначалось, юридичні компанії сьогодні знаходяться в процесі трансформації, великі юридичні фірми мають цілі відділи, що займаються юридичними стартапами, які призвані автоматизувати та зробити зручнішою роботу юристів і доступ до правосуддя, цей напрям називається legal tech. Legal tech і є трендом на найближчі 5—10 років. Традиційний підхід до розвитку та ведення юридичного бізнесу тільки почав змінюватись, компанії почали впроваджувати в свою роботу системи SCRUM, AGILE, KANBAN, з’являються перші боти, які виконують найпростіші завдання, продукти та послуги розробляються на основі таких підходів, як legal design та design thinking, комунікації всередині юридичних компаній починають виходити на новий рівень, а в деяких компаніях з’являються відповідальні за впровадження інновацій та сучасних підходів до взаємодії з клієнтами та співробітниками. Проте найцікавіше ще попереду — представники напряму legal tech завзято працюють над тим, щоб застосовувати штучний інтелект для вирішення юридичних завдань, що має замінити роботу молодшого юридичного персоналу. Це і є тренд, якому потрібно слідувати. Юристи потроху стають айтішніками та створюють стартапи всередині компанії для вирішення рутинних та нескладних проблем, проте тільки через кілька років ми зможемо дізнатись, що це — тимчасовий тренд, чи представляти інтереси клієнта в суді незабаром буде штучний інтелект.

-->