Особистість: Консервативний прагматик Андрій РОМАНЧУК
Юридична компанія «Моріс Груп» — один із небагатьох вдалих прикладів того, як кризові роки можна занести собі до активу. Але зупинятися на досягнутому керуючий партнер фірми Андрій Романчук не збирається.
Про те, як з регіональної компанії перетворитися на національну, як утримувати клієнта та як правильно реагувати на виклики сьогодення, пан Андрій розповів «УЮ»
Пане Андрію, чимало українських компаній у своїх назвах традиційно відштовхуються від прізвищ партнерів, чому «Моріс Груп» має таку назву і що вона означає?
«Моріс Груп» — це українська компанія національного масштабу, що працює з рядом закордонних партнерів, іншими юридичними компаніями, які діють в юрисдикції Європи та Америки.
Назва — важливе питання для будь-якого бренду, адже вона несе смислове навантаження, втілює дух компанії, тих людей, які її створюють, які мають спільну мету. Звичайно, були варіанти традиційних назв за прізвищем одного з партнерів. Ми з повагою ставимося до таких назв, бо людина своїм прізвищем гарантує якість надаваних послуг.
Водночас ми хотіли наголосити, що ми є командою однодумців, тож зупинилися на назві «Моріс Груп». Слово «моріс» має багато значень, і найбільш близький переклад з латини — це закон, але у розумінні консервативний, традиційний, сталий. Відповідно, ми у своїй роботі і у ставленні до клієнтів намагаємося дотримуватися усталених правил, більш консервативних речей.
Ваша компанія з’явилася 2004 року. Як Ви коротко можете охарактеризувати шлях, який вона пройшла відтоді?
Компанія зародилася в Івано-Франківську. І більшість наших колег, партнерів — вихідці з цього міста. На загальноукраїнський рівень компанія вийшла 2007 року, відтоді ми почали працювати у Києві, відкрили тут офіс і, відповідно, почали поширювати свою діяльність вже по Україні. А офіс в Івано-Франківську збережено, і сьогодні він працює повноцінно як наше представництво. Ми задоволені роботою цього представництва і рівнем тих юристів, які там працюють.
У вас була стратегічна мета стати національною компанією з офісом у Києві?
Так, але офіс у Києві не ставилося як ключове питання. Потрібно розуміти українські реалії, адже є прив’язка до столиці і основна робота зосереджена саме тут. Якщо брати, приміром, німецький досвід, то немає проблем мати головний офіс у Франкфурті чи Мюнхені, а не у столиці. В українських умовах розташування головного офісу поза Києвом — не надто ефективне.
Якщо, наприклад, говорити про судову практику, то вищі судові інстанції зосереджені також у столиці. До того ж, наші міжнародні, іноземні партнери і клієнти мають представництва у Києві. Тому — без варіантів.
А як координуєте роботу в Києві та Івано-Франківську?
Організація роботи в юридичній компанії, як ми переконалися, долаючи еволюційний шлях, навчаючись на своїх помилках, надзвичайно важливе питання. Починаючи від програм, які ведуть, наприклад, реєстр справ, білінг. У Києві у нас працюють два офіси, і ми мусимо бути на постійному контакті. Тому питання комунікації, звичайно, є. Зараз ми запровадили відеозв’язок для того, щоб бути на контакті з усіма юристами.
Насправді, особиста відповідальність юриста — це 50 % успіху справи. Правильне відстеження процесів партнерами чи керівниками практик надає можливість нормально працювати. Більше того, ми розглядали можливість і детально аналізували потребу створення офісів в інших областях. Але це не є визначальним фактором, адже можна працювати дистанційно, і за потреби юристи виїжджають, куди потрібно. Тому використання сучасних комунікаційних технологій значно полегшує життя.
За яким принципом формувалася команда «Моріс Груп» і, зокрема, партнерський склад, який налічує сім партнерів?
Кількість партнерів збільшилася пропорційно збільшенню кількості юристів компанії. На сьогодні у нас працює понад сорок юристів. Відповідно, такий кількісний склад партнерів є природним.
Компанію «Моріс Груп», як це часто буває, започаткували двоє одногрупників: Володимир Костюк, який зараз є керівником практики адміністративного права, і я. Потім долучилися наші молодші колеги — Андрій Савчук та інші. Таким чином компанія розросталася. Якщо в Івано-Франківську ми працювали під назвою «Лекс Консалтинг», то коли був відкритий офіс у Києві, відбулося об’єднання двох груп — двох компаній. Це вже історія. І хоча де-факто ми працювали разом, де-юре це були різні компанії. Зрештою, ми об’єдналися під брендом «Моріс Груп».
Кожен партнер відповідає за конкретний напрямок. Які саме практики розвиваєте у фірмі, з чим саме працюєте?
Юридичну компанію дуже чітко структурувати і мати, як на заводі, якісь цехи, реально неможливо, бо різні галузі права дуже щільно між собою переплітаються. Скажімо, з певних господарських правовідносин витікають питання податкового права, і якщо ці практики перебувають у постійному діалозі, юристи практикуються і у господарському процесі, і в адміністративному, тож від цього — тільки користь.
Розвиток тих чи інших практик побудовано на потребах клієнта, тобто ми посилюємо відповідні напрямки, якщо бачимо, що це актуально.
Окремо маємо спеціалізацію, яка лежить у площині приватно-публічного партнерства, відносин з органами державної влади. Якщо ми відчуваємо, що спори з податковими органами потрібно виводити у повноцінну практику, ми це робимо. Тобто фактично з появою нових клієнтів доводиться посилювати ті чи інші напрямки. І це позитивно, бо і ми вдосконалюємося, і розширюємо свої можливості. Саме таким чином побудована наша робота — ми надаємо весь спектр послуг, що стосується права, юриспруденції, консультування, представлення інтересів у судових органах, органах державної влади, ведення переговорів тощо.
Для клієнтів найкращий стимул — досягнення конкретного результату, а як ви утримуєте клієнта впродовж багатьох років?
Для будь-якої юридичної компанії або юриста найтяжчий момент — знайти клієнта і почати з ним відносини, адже більшість підприємств уже мають сталі відносини з тими чи іншими юристами. Це справді складно і доводиться боротися за клієнта різними методами: і якістю, і широтою послуг, і ціновими пропозиціями. Але коли вже відносини склалися, то це можна порівняти зі стосунками із сімейним лікарем, який лікує декілька поколінь і розуміє природу виникнення проблем.
Якщо ми ведемо підприємства з 2004 року, ми знаємо всі його відносини, в яких він перебував з іншими контрагентами, розуміємо приблизно де, які ризики існують, як їх передбачити, уникнути.
Складність роботи з новим клієнтом полягає в тому, щоб вивчити, проаналізувати його попередню діяльність до нашого заходу. Зрозуміти, які проблеми перед ним поставали, як він їх розв’язував, тому проводимо відповідний юридичний аудит, йде спілкування з керівником, внутрішніми юристами. Це — нелегкий процес, бо після року співпраці з будь-яким клієнтом він починає повністю довіряти, і тут настає неймовірно велика відповідальність. Тому ніколи не можна розслаблятися і покладатися на те, що все знаєш.
Чи змінювалася фінансова політика компанії?
Звичайно, ми відкрили 2007 року офіс у Києві і як загальнонаціональна компанія також відчули на собі кризові явища 2008 року. Був складний період, але ми не зрадили жодного клієнта і, звичайно, це повернулося нам, коли в економіці почали відбуватися більш позитивні явища. Усі клієнти збільшили обсяги послуг. На той час були і судові спори, і податкові, словом, багато справ, але ми все робили професійно і відповідально. Тож і надалі відносини з клієнтами вибудовуватимемо таким чином.
Загалом в основі будь-якої роботи має бути фактор взаємоповаги. Не хочу, щоб це звучало ідеалістично, але насправді це допомагає і жити, і працювати.
Компанія є досить молодою за віком, і ми даємо молодим людям, які приходять до нас з університету, скористатися своїм шансом, адже молоді юристи прагнуть багато знати, бути у вирі подій. І якщо говорити прагматично, це дуже взаємовигідно.
Серед ваших клієнтів є іноземні компанії, з яких питань вони до вас звертаються?
Запити іноземних клієнтів не надто відрізняються від українських. Усі потребують професійного роз’яснення українського законодавства, практики його застосування. Завжди будь-який висновок, меморандум готується двома практиками, щоб зрозуміти, що відбувається, які новації є і в судовому процесі.
Потрібно розуміти, як у тому чи іншому питанні поводяться суди, як вони приймають рішення, це для клієнта також важливо. Іноземні клієнти, як правило, потребують якраз такої допомоги, яка давала б їм повне тлумачення і роз’яснення тих чи інших норм права в тих чи інших відносинах. Іноземні клієнти вимагають найбільш коректної, точної інформації, вони хочуть розуміти максимальні ризики, з якими можуть стикнутися. І це абсолютно нормальне явище, відповідно, ми і для українських клієнтів намагаємося показувати ризики та шляхи, яким чином їх можна уникнути або вирішити, якщо вони настануть. Це — уніфіковані послуги, вони подібні як для одних, так і для інших.
Робота, як відомо, має приносити задоволення. У чому саме Ви дістаєте задоволення?
Задоволення дістаю якраз у роботі з клієнтом, коли він починає тобі повністю довіряти.
Однозначно, для будь-якого юриста виграш справи у суді — це завжди позитивні емоції. Кожен юрист, який практикує, скаже, що сума спору дуже часто не має ніякого значення. Питання, як ти знайшов докази своєї правоти, як ти їх виклав, застосував, як суд прийняв їх.
Дуже часто клієнти приходять до нас зі справами, говорячи, що, напевне, вже все втрачено, але нам вдається знайти спосіб розв’язати проблему. Більше того, ми у своїй роботі за останні роки стикаємося з тим, що молоді юристи, яким ми даємо складні справи в роботу, дають новий підхід, якесь нове бачення, нову ідею. Це завжди заохочувалося, преміювалося, завжди позитивно сприймалося, і ми, як прагматики, цим користуємося. Таким чином, маємо такий собі симбіоз між старшими юристами та молодими.
Як Ви можете охарактеризувати тенденції, що нині відбуваються на ринку, порівняно з ситуацією кількарічної давнини?
Якщо брати період останніх років, то кризові явища, звичайно, багато чому навчили. Були запроваджені інші підходи, ринок юридичних послуг зазнав переформатування. Це був позитивний досвід, криза змусила нас мобільно реагувати на різні ситуації, не переходити межу, що стосується вартості юридичних послуг.
Свою роль відіграють також міжнародні юридичні компанії, які мають представництва в Україні. Щодо практики у сфері національного законодавства, вважаю, що саме тут є певна конкуренція між юридичними компаніями, адже дуже часто міжнародні юридичні компанії звертаються з певних питань до національних. Ми, наприклад, коли вибудовували свою роботу, завжди співпрацювали тільки з національними юридичними компаніями. І в Швейцарії, і в Польщі, і в Америці, тобто ми вибрали таку стратегію. Наша компанія не входить до жодної мережі, тож клієнт розуміє, що конфіденційність буде гарантовано.
Ринок юридичних послуг змінюється. Ті з юристів, хто мав вузьку спеціалізацію, отримали проблеми, так само, як і у сфері будівництва, нині наявна проблема банківських кредитів тощо. Тому ми не зупинятимемося на досягнутому, будемо йти далі, розширювати наші можливості, але та ніша, в якій працює наша компанія, переважно це нафтохімія, аграрний сектор, банківський, не означає, що ми цим обмежуватимемося. Сподіваюся, нам вистачить можливостей, духу і досвіду розширювати спектр послуг.
Багато хто вбачає унікальність українського ринку юридичних послуг у тому, що перші ролі тут відіграють переважно національні українські компанії, попри присутність мережі міжнародних юридичних компаній. Чому так склалося, на Вашу думку?
Не можу з цим повністю погодитися, бо вважаю, що в Україні це 50 на 50. На жаль, бо моя особиста позиція — українські компанії мають тримати першість десь до 25-го місця, а далі мають йти вже міжнародні компанії. Україна — велика держава з великим потенціалом, з різними сферами економіки, які так чи інакше потребують участі юристів. Наше законодавство перебуває у процесі еволюції, вдосконалення. Тому природно, що українські компанії, які розвиваються разом із державою, системою права, краще, якісніше розуміють природу права, природу походження тих чи інших норм, історію їхнього виникнення. Відповідно, швидше реагують.
Які довгострокові плани має «Моріс Груп»?
Мобільно реагуватимемо на найбільш актуальні явища, які відбуваються в економіці у державі.
На сьогодні, напевне, найбільший пріоритет розвитку має аграрний сектор, і ми вже маємо досить великий досвід роботи у цій сфері, однозначно поглиблюватимемо знання у цій практиці. Будемо також диверсифікувати інші цікаві для нас сфери. Наша мета — завжди залишатися в актуальному часі, не зупинятися і завжди перебувати в пошуку, незважаючи на те, скільки років компанії і наскільки вона стабільна.
До речі, серед наших клієнтів є представники великого бізнесу, міжнародні іноземні компанії, але є й невеликі підприємства, які працюють з нами з першого дня, тож ми ніколи не залишимо їх і працюватимемо спільно. Час покаже, але я розумію, що наша компанія перебуває зараз на певному підйомі, та у будь-яких відносинах завжди наступає спад. І для мене, як для керуючого партнера, важливо передбачити цей момент. Це — природний процес, тож як компанія переживе цей спад і як потім підійматиметься, до цього варто бути готовим. Якщо компанія такий момент переживає, вона стане зрозумілішою, сильнішою і досвідченішою.