№6 Червень 2021 року → До справи

Тема: Ключ до реформи

Ростислав САЧОК,
адвокат, керівник практики земельного та аграрного права
«Алєксєєв, Боярчуков та Партнери»

Земельна реформа — беззаперечний прорив у напрямі розвит­ку економіки країни, зокрема малого та середнього бізнесу, зменшення корупції, рейдерства та махінацій у сфері земельних відносин. Якщо ж розглядати один із останніх кроків земельної реформи, зроблених владою 28 квітня (Закон «Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин»), то це ключовий момент земельної «задумки», проте далеко не останній. На сьогодні реформа «сира» й незакінчена, в також потребує удосконалення на кожному етапі.

Звісно, ключем земельної реформи є ринок землі, про який всі говорять, проте саме останнім законом (законопроєкт № 2194) депутати втілили важливі зміни, які в майбутньому зможуть ­побороти корупцію, хабарництво, рейдерство та інші зловживання. З основних можна відзначити такі:

— публічність та загальнодоступність документації із земле­устрою;

— скасування погоджень та дублювання процедури перевірки документації із землеустрою;

— встановлення моніторингу ринку землі;

— запровадження обов’язкового страхування відповідальності топографо-геодезичних і картографічних робіт перед замовниками таких робіт;

— скасування «мовчазної згоди» щодо земельних ділянок, на яких немає об’єктів нерухомого майна;

— передача земель державної власності у власність громад;

— встановлення особливого режиму охорони земельних ділянок.

Очікую на зменшення земельних махінації та рейдерства, активну роботу при запуску земельної реформи правоохоронців, Міністерства юстиції та інших органів, які здійснюватимуть контроль та швидке реагування на порушення обмежень, встановлених законом, наприклад, обмеження 100 га землі в одні руки, якісну роботу нотаріусів при перевірці набувачів земельних наділів. Однозначно через обмежені обсяги на землю запрацює так звана система підставних осіб. Саме цю схему потрібно буде викрити на перших етапах після відкриття ринку землі.

20 років влада порушувала конституційні права людини і громадянина в частині обмеження використання власного майна. Однозначно, основними можливостями, які відкриває ринок землі після скасування мараторію, є можливість продажу землі для селян, які самостійно не обробляють її чи не готові здавати в оренду за безцінь, та можливість отримувати фінансування під заставу землі. Якщо ж говорити про покупців, то це можливість інвестувати кошти у власну землю, збільшувати власний земельний капітал та відходити від орендних відносин.

Процедура та специфіка купівлі-продажу сільськогосподарської землі буде дещо відрізнятись від уже звичної нам схеми купівлі-продажу будь-якої іншої землі. По-перше, до 2030 року ціна на землю не може бути нижчою за нормативно-грошову оцінку, а оплата буде лише в безготівковій формі. Чіткий моніторинг покупців на встановлення особи набувача земельної ділянки сільськогосподарського призначення; встановлення кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи; перевірку застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій); перевірку віднесення набувача до переліку осіб, пов’язаних з провадженням терористичної діяльності; визначення загальної площі земельних ділянок сільськогосподарського призначення у власності набувача. Передбачається, що за результатами проведеної перевірки набувача сільськогосподарської землі нотаріус буде складати протокол, в якому відображатиметься інформація щодо відповідності чи невідповідності нормам земельного законодавства.

Важливо, що юридичні особи зможуть набувати право на сільськогосподарську землю лише з січня 2024 року. Адже за таких обставин виграють малі та середні аграрії, які в першу чергу зможуть купити землю. Основні норми, які регулюватимуть ринок землі, зазначені в Земельному кодексі України. Проте надважливим є порядок перевірки покупця землі з боку нотаріусів, який Кабінет Міністрів України затвердив 16 червня 2021 року. Враховуючи всі запобіжники, встановлені в рамках ринку землі, конт­роль та перевірка є ключовими моментами в блокуванні будь-яких зловживань та запобіганні провалу земельної реформи.

-->