Тема: Подолати непереборне
Події останніх місяців, що відбуваються в Україні, суттєво вплинули на ведення господарської діяльності на території країни, у зв’язку з чим вкрай актуальним стало питання підтвердження (фіксації) надзвичайних і невідворотних обставин або форс-мажору (фр. force majeure), наслідком яких є невиконання умов договору. Про роботу Торгово-промислової палати України щодо питань форс-мажору, процедуру такого підтвердження, рекомендації щодо можливості відстрочення або звільнення від відповідальності при настанні обставин неможливості виконання зобов’язань за контрактом та про інше розповіла директор департаменту юридичного забезпечення Торгово-промислової палати України Любов Нестиренко
Вичерпний перелік форс-мажорних обставин у законодавстві не передбачений. Якими критеріями користується ТПП України при підтвердженні форс-мажорів?
Виключного переліку форс-мажорних обставин, справді, немає. Проте юристам відомо, що форс-мажорні обставини — це надзвичайні та невідворотні обставини (стихійні явища, замерзання моря, закриття морських проток, землетрус, ураган, епідемія, страйк, воєнні дії, заборона або обмеження експорту-імпорту товарів тощо), які об’єктивно впливають на виконання умов договору. Також фахівцям відомо, що сторона договору не несе відповідальності за невиконання будь-якого із своїх зобов’язань, якщо доведе, що воно було викликане перешкодою поза її контролем і що від неї нерозумно було очікувати взяття до уваги цієї перешкоди під час укладення договору або уникнення чи подолання цієї перешкоди або її наслідків.
При засвідченні форс-мажорних обставин Торгово-промислова палата України у першу чергу керується умовами зовнішньоекономічних контрактів (договорів між українськими підприємствами), законодавством України, положеннями Конвенції ООН про договори міжнародної купівлі-продажу товарів від 11 квітня 1980 року, публікаціями Міжнародної торгової палати про форс-мажорні обставини та іншими міжнародними звичаями.
Яким має бути форс-мажорне застереження у договорі, щоб ТПП України визнала ситуацію, що склалася у Криму чи під час військових дій на Майдані, як форс-мажор? У яких випадках ТПП України відмовляє у підтвердженні форс-мажору?
Незважаючи на те, що згадка про форс-мажор завжди є практично в усіх договорах, ставлення до цієї теми до останнього часу було поверхове. Якщо інші положення договору зазвичай піддаються найретельнішій підготовці юристами, то розділ, присвячений форс-мажору, як правило, увагою обділений.
Торгово-промислова палата України підтверджує наявність форс-мажорних обставин за кожною визначеною угодою (договором, контрактом) відповідно до її умов, а не обставин форс-мажору взагалі. Встановлення та підтвердження форс-мажорних обставин проводиться у кожному конкретному випадку за заявою зацікавленої сторони договору. Якщо події на Майдані або в Криму об’єктивно впливали на виконання умов конкретного договору, такі події (обставини) сторони договору віднесли до форс-мажорних обставин, а ТПП України була вказана як організація, що підтверджує ці події, то Торгово-промислова палата України після проведення експертизи на предмет встановлення форс-мажорних обставин їх підтверджує.
Якщо невиконання умов договору прямо не пов’язане з подіями у державі, Торгово-промислова палата відмовляє в підтвердженні форс-мажорних обставин.
Загалом ситуація, пов’язана з анексією Криму, тільки розгортається. Неможливість здійснення поставок до Криму і з Криму, труднощі перерахування грошових коштів — це ті підстави для засвідчення форс-мажорних обставин, відповідно до яких ТПП України вже видає висновки.
Торгово-промислова палата — єдина організація, яка підтверджує форс-мажорні обставини в Україні. Як формувалася практика в цьому напрямі?
Законом України «Про торгово-промислові палати України» передбачено право Торгово-промислової палати України засвідчувати форс-мажорні обставини відповідно до умов зовнішньоекономічних контрактів та міжнародних договорів України, а також відповідно до договорів за зверненням суб’єктів господарської діяльності. Часто сторони у договорі передбачають, що підтвердити форс-мажор можуть й інші компетентні або уповноважені органи (метеоцентри, ДСНС, МВС). Проте законодавчо це питання не врегульоване. На практиці є випадки, коли вказані у договорі органи відмовляють у наданні подібних довідок, мотивуючи тим, що це не передбачено законом. Судова практика свідчить, що єдиним належним документом, який підтверджує виникнення форс-мажору, є висновок ТПП (постанова Верховного Суду України від 19 січня 2010 року).
Висновок Торгово-промислової палати може стати підставою для повного або часткового звільнення від відповідальності як за зовнішньоекономічними контрактами, так і за договорами, укладеними між резидентами.
Такої позиції дотримується і Вищий господарський суд України в інформаційному листі «Про Закон України «Про торгово-промислові палати України» від 5 березня 1998 року № 01/8/80, в якому зазначено, що судам треба оцінювати акти відповідних експертиз нарівні з іншими доказами у справі.
Доказами того, що на невиконання зобов’язання могли вплинути обставини непереборної сили, можуть бути письмові документи: протоколи, акти, фотографії.
На сьогодні характер форс-мажорних обставин мають події, що відбувалися на Майдані Незалежності, ситуація в Криму, проблеми, що торкнулися банківського сектора.
Яка статистика звернень за підтвердженням форс-мажорів за останній місяць? Які бізнеси найбільш постраждали від ситуації, що склалася у країні?
Справді, раніше звернення підприємців у ТПП за підтвердженням форс-мажорних обставин не були багаточисленними. Найчастіше ми підтверджували форс-мажори, пов’язані з погодними умовами, які стосувалися агропромислового сектора.
Проте останнім часом ситуація змінилася. За останній місяць за підтвердженням форс-мажорних обставин до ТПП України звернулося понад 150 підприємств.
Найбільше постраждали імпортери та підприємства, які співпрацюють з підприємствами Криму (експорт через порти Криму, виконання будівельних робіт тощо).
Чи змінювалася процедура підтвердження форс-мажору останнім часом? Яка вона тепер?
Процедура підтвердження Торгово-промисловою палатою України настання форс-мажорних обставин останнім часом не змінилася. Для підтвердження форс-мажорних обставин необхідно звернутися до ТПП України із заявою, копією договору та письмовими доказами, що підтверджують настання форс-мажорних обставин (перелік цих доказів у кожному випадку є індивідуальним залежно від обставин). Оформлення документа про наявність форс-мажорних обставин відбувається протягом десяти робочих днів з дня надходження заяви з необхідними документами та оплати послуг.
Підставою для відстрочки яких зобов’язань може бути підтверджений факт форс-мажорних обставин?
Підтверджений Торгово-промисловою палатою України факт настання форс-мажорних обставин є підставою для відстрочки виконання зобов’язань за договором, звільняє сторону договору від штрафних санкцій.
Також підтверджений факт форс-мажорних обставин може стати підставою для відстрочення податкових зобов’язань відповідно до пункту 100.5 статті 100 Податкового кодексу України. Така розстрочка здійснюється у порядку, затвердженому наказом Міністерства доходів і зборів України № 574 від 10 жовтня 2013 року «Про затвердження Порядку розстрочення (відстрочення) грошових зобов’язань (податкового боргу) платників податків». Також можливе призупинення строків зарахування виручки або надходження імпортованої продукції за зовнішньоекономічними контрактами відповідно до статті 6 Закону України «Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті», зупинення дії спеціальних санкцій, передбачених Законом України «Про зовнішньоекономічну діяльність», зупинення перебігу строків позовної давності (пункт 1 частини 1 статті 263 Господарського кодексу України).
Однак сьогодні ситуація, пов’язана з анексією Криму, тільки розгортається, неможливість здійснення поставок до Криму і з Криму, труднощі перерахування грошових коштів — це підстави для засвідчення форс-мажорних обставин, відповідно до яких ТПП України вже видає висновки.