Бізнес: Дозвольте недозволене
Чи може внутрішнє підприємництво трансформувати юридичний бізнес
Уперше термін «внутрішній підприємець» з’явився у 1982 році з легкої руки Нормана Макрає в журналі The Economist, який припустив, за якими бізнес-трендами майбутнє. Одним із трендів було внутрішнє підприємництво. Але термін почав використовуватися широко, коли отримав зрозумілий опис: це — людина всередині компанії, що бере на себе відповідальність за розробку інновацій, втілення ідеї в прибутковий готовий продукт і приймає на себе ризики.
Популяризували термін «внутрішнє підприємництво» дослідник Говард Едвард Галлер, консультант з менеджменту Гіффорд Пінчот, і сам Стів Джобс у середині 1980-х.
Усім відомі приклади революційних продуктів і бізнесів, які з’явилися завдяки внутрішньому підприємництву в надрах великих компаній: у залі слави можна побачити імена Стіва Джобса, Річарда Бренсона, Ларрі Пейджа і Сергія Бріна завдяки таким проектам, як:
— Mac, iPod, iTunes, iPhone, iCloud inside of Apple;
— Gmail, Google News, AdSense, driverless cars, Google Glass та інші інновації Google;
— різні підрозділи Virgin.
Що ж стосується юридичного бізнесу, то більшість інноваційних проектів і технологій, які ми всі зараз обговорюємо, також були створені людьми з підприємницькою жилкою, які в період «народження» ідеї працювали в тій чи іншій юридичній фірмі.
Ремісники чи підприємці
Насмілюся стверджувати, що розвиток культури внутрішнього підприємництва — це бізнес-модель майбутнього. У тому числі для юридичних компаній. В умовах постійних змін компаніям завжди потрібні конкурентні переваги, і вони містяться явно не в знанні законів та інших нормативних актів.
У чому ж сила і користь внутрішнього підприємця?
У тому, що він зосереджений не на всій компанії як власник бізнесу, а лише на певних процесах у ній. Відповідно, таке фокусування робить його більш ефективним.
Це головне джерело ідей та енергії, яке допомагає збільшити продуктивність у компаніях, оскільки внутрішній підприємець — це людина, яка якісно розв’язує проблеми і може взяти на себе виконання важливих завдань.
Такі люди — рушійна сила інновацій. Вони шукають рішення унікальних проблем, які створює ринок. Відтак, і компанія буде ефективно відповідати на виклики ринку.
Внутрішній підприємець самостійний. А тому і більш ефективний. Немає потреби контролювати кожну його дію, інакше можна «задушити» цей експериментальний і творчий процес у зародку.
Люди з підприємницькою жилкою бачать і розуміють тенденції. А отже, можуть використовувати майбутні тренди раніше за конкурентів.
Внутрішні підприємці — це основа команди майбутніх керівників та лідерів і рушійна сила, яка просуває компанію вперед.
Вони роблять набагато більше, ніж просто присвячують час компанії, — вкладають в неї свої енергію, ідеї та вміння. Вони бачать можливості для особистісного зростання і для заробляння разом із компанією, і в цьому сенсі їх треба вважати, швидше, співвласниками, аніж просто співробітниками компанії.
Компанія зростає, коли її власники беруть на роботу внутрішніх підприємців. Це не порочне, а швидше щасливе коло, яке виведе компанію в лідери інновацій.
Таким чином, не юридична експертність, а саме — внутрішнє підприємництво, — це та сама сила, яка здатна трансформувати бізнес і вивести його в лідери ринку. Особливо на висококонкурентному і постійно мінливому ринку. Висока юридична експертність лише поліпшує і додає цінності інноваційним ідеям та продуктам.
Свобода в абсолюті
Так зване покоління Y, вони ж мілленіали (народжені в період із середини 80-х по кінець 90-х років минулого століття), має зовсім інший підхід до особистісного та кар’єрного зростання, ніж покоління їхніх батьків. Жага до запуску власного бізнесу у цих людей дуже сильна, однак вік і реальність обмежують їхні ресурси.
Але покоління мілленіалів вважають поколінням підприємців з огляду на їх відкритість і відсутність страху запроваджувати власний бізнес. Фінансові реалії не можуть затьмарити їхній підприємницький дух. І ось чому.
Для мілленіалов з духом підприємництва, які на початку своєї кар’єри не мають фінансових ресурсів для втілення своїх ідей, внутрішнє підприємництво — це the next big thing, що дозволяє брати на себе розраховані ризики, розробляючи новий продукт або сервіс у межах компанії. При цьому робота всередині існуючої організації дає змогу знайти фінансову захищеність, здобути навички та синергію знань усієї компанії. Відтак, ризик помилок і втрат знижується багаторазово.
Єдине, чого вони потребують, — це свободи в реалізації ідей та підтримки команди і власників, що володіють необхідними ресурсами. Без свободи думки і дій в умовах тотального контролю та обмежень прогресивні ідеї та конкурентоспроможні (революційні) проекти ніколи не з’являються.
Висновок очевидний: такі люди будуть йти в ті компанії, де свобода самореалізації є однією з базових цінностей.
Зазвичай співробітники стають підприємцями, коли «переростають» свою посаду. Вони вже досить досвідчені, їм стає нудно і вони в такі моменти розмірковують про відкриття власної справи. Просто підвищувати зарплату і розширювати коло повноважень марно: люди хочуть свободи!
І найнеприємніше те, що з колишніх співробітників виходять успішні конкуренти, адже вони знають всі деталі і тонкощі бізнесу зсередини. Куди розумніше дати їм свободу розвитку і самореалізації всередині вашої компанії. Від цього виграють обидві сторони.
Думаю, що саме духу свободи бракує в наших компаніях. І це схоже на замкнуте коло. Компанії зазвичай усе регламентують, співробітники не залучені до управління і не виявляють ініціативу. Такий підхід не дає сил для прориву, а керівництво знову намагається вирішувати все через контроль і тиск.
Нам потрібно відмовлятися від радянських принципів управління компаніями і більше довіряти своїм співробітникам.
Дух внутрішнього підприємництва
На мій погляд, саме дух внутрішнього підприємництва є панацеєю для бізнесу, який прагне бути в авангарді. Адже, будучи внутрішнім підприємцем, співробітники будуть змушені самі шукати розв’язання проблеми. Перебуваючи в такому середовищі, співробітники починають згуртовуватися для того, щоб разом досягати результату. На повну силу і сам собою починає працювати нетворкінг, обмін досвідом, з’являються зв’язки, інтеграції та загальні процеси. Усе те, що так старанно намагаються «нав’язати» наші HR-департаменти через тімбілдингові заходи. В умовах атмосфери внутрішнього підприємництва все це формується не тому, що так треба, а тому, що так ефективніше для кожного зі співробітників і наближає його до особистих цілей. І це далеко не всі плюси, що природно з’являються в атмосфері внутрішнього підприємництва.
Нова парадигма контролю
Багато в чому поява духу підприємництва залежить від зміни правил контролю. Натомість зі звичного тотального «стеження» витікає принцип контролю hands-off approach. Керівники переходять на управління за результатами, не включаючись у процес роботи співробітника і навіть не відстежуючи контрольні точки. Співробітникам дається багато свободи для прийняття рішень самостійно, але й відповідають за результат вони самі.
Це змінює вектор спілкування керівника і підлеглого. Якщо раніше керівник постійно втручався в процес для контролю, то в новій парадигмі співробітник сам біжить до керівника, щоб розповісти, що у нього відбувається, і щоб той за необхідності вніс корективи. Тепер це потрібно співробітнику, бо він несе відповідальність за результат. Керівники ж тепер більше нагадують коучів, а СЕО (керуючий партнер) — харизматичного лідера, який регулярно спілкується з кожним і знає сподівання кожного.
Таким чином, система сама себе контролює. При цьому серйозних порушників «прибирають» швидко й без церемоній. І періодично піднімають рівень всієї системи, впроваджуючи якийсь новий принцип або цінність.
Складові внутрішнього підприємництва
Що ж потрібно, щоб впровадити і розвинути дух підприємництва в наших юридичних фірмах? І що такого є в успішних програмах внутрішнього підприємництва, чого бракує іншим?
Насамперед, залучення співробітників і спрямованого на досягнення мети управління. Для тих організацій, які бажають надихнути своїх співробітників зайнятися внутрішнім підприємництвом і розв’язувати зсередини ключові проблеми компанії, на одній із конференцій у Сан-Франциско, присвяченій питанням внутрішнього підприємництва, були сформульовані чотири основні складові, на яких і будується нова бізнес-модель.
Знайте своїх співробітників
Підприємцями (в тому числі внутрішніми) не народжуються, ними стають. Глави юридичних фірм можуть з нуля успішно культивувати підприємницьке мислення в своїх співробітниках. Але, щоб зробити це, для початку необхідно зрозуміти специфічні потреби і таланти своїх працівників, а також ресурси, необхідні їм для успішної інноваційної діяльності.
Окресліть бізнес-проблему
Найбільша перешкода для успіху в разі застосування програм внутрішнього підприємництва — це коли починають одразу з пропозиції конкретного рішення (тобто з ідей), а не з пошуку проблеми. Є безліч історій, у тому числі і в наших юридичних фірмах, коли систематично проводяться мозкові штурми, які породжують десятки нових ідей. Але без суттєвих результатів для фірми. Звідси висновок і рекомендація: почніть з пошуку тієї проблеми (не юридичної), розв’язання якої стане цінною можливістю для бізнесу.
Будьте терпимі до ризику
Підприємництво — зовнішнє і внутрішнє — тягне за собою ризик. Коли ви створюєте щось нове, завжди є ризик, що результат сильно відрізнятиметься від того, що ви спочатку задумали — в ліпший або гірший бік. Коли ви заздалегідь маєте певні очікування від своєї компанії, а потім бажаєте цим очікуванням відповідати, це демонструє найбільшу перешкоду на шляху внутрішнього підприємництва — нетерпимість до ризику.
У будь-якій підприємницькій гонці має бути місце терпимості до ризику. Ключове полягає лише в тому, щоб правильно визначити завдання і «прикордонні зони», за якими ризик стає неприйнятним.
Прищепіть почуття залученості — і йдіть з дороги
Компанії отримають максимум прибутку від внутрішнього підприємництва, якщо не займатимуться мікроменеджментом. Внутрішні підприємці за своєю природою творчі і самостійні. Дозвольте їм злетіти, забезпечте ресурсами, а потім зійдіть з їхнього шляху — дайте хорошим ідеям шанс розквітнути.
Інноватори серед нас
Зрозуміло, дух внутрішнього підприємництва не з’явиться сам собою. Його потрібно культивувати. І робити це — завдання власників і керівників компанії. І ось тут багато хто не знаходить для себе відповідь на запитання: «Навіщо нам це потрібно?». А ось навіщо.
Мотивація
Цілком очевидно, що гроші і стабільність, яку так люблять продавати співробітникам великі і середні юридичні фірми, відходять на другий план для того, щоб дати дорогу підприємницькому драйву та можливості створити щось кардинально нове. Якби у таких людей була можливість реалізовувати свої ідеї, залишаючись при цьому під вашим крилом, то компанії, ймовірно, вдалося б уникнути втрати цінного професіонала і при цьому дати можливість розвитку нових напрямів для самих себе.
Але найголовніше в тому, що підприємницька свобода важлива і для підвищення привабливості вашої компанії в очах талановитих людей, які можуть стати вашими співробітниками. Можливість розвивати свої підприємницькі ідеї у великій компанії може стати для роботодавця важливою конкурентною перевагою в боротьбі за цінні кадри.
Ніби як переваги очевидні, тож виникає друге запитання: «А як впровадити дух підприємництва»?
Методи
Організація може розвивати у себе внутрішнє підприємництво різними способами. Є три основних шляхи розвитку в співробітниках підприємницького духу.
Перший — це включення підприємницької діяльності як складової частини програм підвищення продуктивності. Наприклад, не так давно одна з українських лідируючих юридичних фірм провела конкурс інноваційних ідей зі значним призовим фондом. Безумовно, цей фонд дасть лише старт проекту, а далі переможець, швидше за все, стане співробітником цієї компанії і буде розвивати, масштабувати та монетизувати свій продукт у межах цієї фірми, використовуючи її знання, досвід і ресурси. Ефективність від такого підходу очевидна: компанія отримує підвищену капіталізацію, новий продукт або більш ефективно збудований бізнес-процес, а співробітник — грошові та інші бонуси. Це стимулює й інших співробітників компанії. У такій системі компанія отримує постійний потік ідей, інновацій та невеликих удосконалень від співробітників, а співробітники зацікавлені в їх генерації і впевнені, що до їхніх пропозицій поставляться серйозно.
Другий шлях — використання гнучких схем робочого графіка, які дали б змогу потенційним інноваторам витрачати чимало часу на розвиток своїх ідей. У цьому випадку компанія встановлює правило: наприклад, чотири дні на тиждень ти працюєш у рамках своєї посадової інструкції, а один день можеш присвятити своєму підприємницькому проекту всередині компанії, але цей час оплачуватиметься як робочий.
І третій шлях — розвиток неформальної культури, яка дозволяла б обговорювати ідеї без будь-яких наслідків для продуктивності. У цілому для генерації ідей і стимулювання внутрішнього підприємництва дуже важливо створити неформальне середовище.
Однак важливо пам’ятати, що для таких ініціатив дуже важлива всебічна і постійна підтримка з боку вищого керівництва. Ідея культивування в співробітниках підприємницького духу має бути вбудована в культуру організації, починаючи з самого верху. Нічого не працюватиме без особистої залученості керівників і стимулювання підприємництва як частини корпоративної культури.
Не тисни на гальма
Більшість великих компаній або не поспішають розвивати в своїх співробітниках підприємницькі таланти, або роблять це настільки формально, що справжні інновації так і не можуть з’явитися на світ. Тому є досить багато причин.
По-перше, великі компанії зазвичай будуються на освоєнні відкритих раніше і твердо встановлених можливостей ринку, а всі інноваційні ідеї несуть у собі ризики і таким чином входять у конфлікт з цим підходом.
По-друге, в компаніях, як правило, панує ієрархія, спрямована зверху вниз, тоді як підприємницька ініціатива за свою природою має йти знизу.
По-третє, самим співробітникам також нелегко прийняти концепцію внутрішнього підприємництва, адже це вихід із зони комфорту.
Однак у сучасних компаній, орієнтованих на майбутнє, немає інших варіантів, окрім як розглянути будь-які засоби культивування підприємницької культури серед своїх співробітників. Компанії завтрашнього дня повинні бути гнучкими, креативними, відкритими світу і дружніми до свого оточення, але головне — постійно генерувати щось нове.
Трансформація бізнесу
Як тільки компанії «виростають» до певного обсягу, досягають певних цифр, їхні власники стають більш консервативними, лідери — менш заповзятливими, а співробітники не особливо хочуть виходити за звичні рамки та шукати нові ідеї, які можуть не спрацювати і коштувати їм місця. Але без інновацій компанії застряють у зоні комфорту, покладаються на заслужені у минулому лаври і з часом у розслабленій позі вилітають з ринку.
Тому великі компанії в пошуку інновацій почали дедалі частіше працювати над створенням культури внутрішнього підприємництва. Дозволяють співробітникам проводити частину робочого часу в пошуках нових ідей. Дають їм зрозуміти і прийняти, що помилятися нормально і що за невдачу їх не покарають, якщо все піде не за планом. Беруть на роботу людей з підприємницькою жилкою і просувають на лідерські позиції тих, хто не боїться самостійно приймати рішення і брати на себе ризики. І, що найважливіше, перестають зосереджено стежити за цифрою прибутку в наступному кварталі, а починають думати про збільшення виручки в наступному році або десятилітті.
Швидкість, з якою зараз відбуваються зміни в бізнесі в усьому світі, викине за межі гоночної траси всі компанії, які не займаються інноваціями і не розвивають культуру внутрішнього підприємництва в своїх командах. Однак майбутнє — за бізнес-моделями, побудованими на принципі внутрішнього підприємництва. Ті, кому це вдасться, не тільки залишать далеко позаду своїх конкурентів, але й забезпечать собі світле майбутнє.