Стратегія: Легкість майбуття

Юлія ПАТІЙ,
консультантка з управління та розвитку юридичних компаній

Тренди зарубіжного юрбізнесу, які варто взяти до уваги при формуванні бізнес-моделі та стратегії розвитку власної фірми

«Після пандемії COVID-19 світ уже ніколи не буде тим самим» — цю фразу можна почути дуже часто. Але в самому юрбізі активно розпочалась адаптація до нових умов. І вже сьогодні можна назвати шість напрямів розвитку, які докорінно його трансформують.

 

Тренд № 1:

Фокусуйтесь на вашій E-стратегії

Щойно карантинні заходи змусили нас уникати контактів, як найбільш інноваційні юридичні фірми почали змінювати власні бізнес-моделі, формуючи е-стратегії: створювати портали та ІТ-системи для клієнтів, різноманітні електронні форми надання юридичних послуг, «юридичні боти», проводити відеоконференції. Набули ще більшої важливості хмарні сервіси для зберігання документації та питання кібербезпеки.

Усе більше юридичних послуг будуть надаватися у вигляді електронних систем управління, вбудованих в ІТ-систему клієнта. А ІТ-послуги надаватимуться не тільки клієнтам, а й іншим юрфірмам чи окремим адвокатам.

Згідно з торішнім опитуванням Gartner, частка юридичних бюджетів, витрачених на технології, різко зросте до 2025 року. А інхауси до 2024 року автоматизують 50 % юридичної роботи, пов’язаної з великими корпоративними операціями. У свою чергу, дослідження Deloitte пророкує, що понад 100 000 робочих місць в юридичному секторі будуть автоматизовані до 2036 року.

Активно відбувається «комодитизація» — перетворення недорогих продуктів у загальнодоступні. Наприк­лад, автоматично створені документи (договори, заповіти тощо) стають продуктом або товаром, який можна продавати та купувати в інтернеті.

Поява інтернет-платформ створює високу конкуренцію. ­Яскравий приклад — британський портал FirstLaw, що акумулював потенціал 17 тисяч адвокатів, які надають юридичні та аудиторські послуги у 100 юрисдикціях. ІТ-інфраструктура дозволяє приймати та обробляти запити від більшої кількості клієнтів, швидше реагувати та розв’язувати проблеми на глобальному рівні.

 

Тренд № 2:

Будуйте «гібридний офіс»

Самі умови карантину стимулювали юрфірми до пошуків такої організації роботи, за якої частина співробітників могла би перебувати не в офісі, а працювати віддалено, а деякі робочі процеси могли б віддаватися на аутсорсинг стороннім виконавцям.

Значна частина провідних американських юрфірм впроваджують модель «гібридного офісу» — адвокати вже розподіляють свій час між власними помешканнями і традиційним робочим місцем. Як пише ABA Journal, з посиланням на дослідження nQ Zebraworks, щонайменше 25 фірм, таких як Dentons та Perkins Coie, мають умови, щоб адвокати знаходились в офісі лише три дні на тиждень. Але Baker McKenzie та принаймні ще 15 інших фірм усе ж вимагають чотири- або п’ятиденного перебування в офісі. Проте тенденція йде до скорочення: деякі учасники ринку, включаючи Davis Wright Tremaine, DLA Piper and Katten Muchin Rosenman, взагалі «офісній» роботі мають наміри віддавати один-два дні на тиждень. І принаймні 68 % фірм, які оголосили про плани повернутися у свої офіси, вимагають від працівників щеплень від COVID-19.

Усе це також спонукає представників Big Law скорочувати офісні площі, забувати про власні тенісні корти, тренажерні зали, кав’ярні та інші надлишкові витрати, які були так привабливі для співробітників. Але й самі юристи, за інформацією Genstler.com з цього приводу, схоже, не сумують: лише 12 %, або приблизно кожен восьмий адвокат США, після «домашнього офісу» прагне повернутися на повний робочий день після пандемії.

 

Тренд № 3:

Робіть ставку на різноманітність та інклюзивність

Щорічне опитування співвідношення персоналу, яке проводить Thomson Reuters Peer Monitor, показало, що інвестиції юридичних фірм у різноманітність та інклюзивність (Diversity and Inclusion, D&I) найбільше зросли у 2020 році та залишаються актуальними сьогодні.

Низка досліджень, зокрема торішній репорт, зроблений Національною асоціацією з питань законодавства (NLAP), показує тенденцію до збільшення в юридичних фірмах США представництва жінок, представників ЛГБТК та різних рас. А з понад двох сотень юрфірм, опитаних Vault Law, 96 % компаній уже мають комітет з питань різноманітності, 92 % включають представництво в керівному складі компаній, а 75 % фірм-учасниць найняли або мають плани найняти директора відділу D&I чи іншого фахівця для впровадження цього напряму. Поясненням для такого тренду можуть бути слова Джонатана Хармона, голови McGuireWoods (юрфірми, яка налічує понад 1000 працівників у 21 офісі по всьому світі!) в Chambers Diversity&Inclusion: «До смерті Джорджа Флойда юридична індустрія вже посилювала зусилля щодо інклюзивності та різноманітності. Однак жорстоке вбивство Джорджа Флойда, протести та інші події 2020 року прискорили розмови, ініціативи та зобов’язання серед багатьох представників нашої галузі». Подібні резонансні події, а також амбіції, пов’язані з масштабуванням юридичного бізнесу, дедалі більше спонукають компанії до розвитку сфери D&I.

American Legal Magazine також вказує на тенденцію дотримуватись Правила Менсфілда, відповідно до якого під час проведення конкурсів на ту чи іншу посаду як мінімум 30 % від кількості кандидатів повинні складатися з жінок, представників ЛГБТ, людей з обмеженими можливостями, а також представників расових та етнічних меншин.

Питання соціальної справедливості, розмаїття талантів та включеність співробітників у прийняття важливих рішень спонукає юрфірми створювати окремі D&I підрозділи, які опікуються персоналом.

 

Тренд № 4:

Створюйте програми підтримки здоров’я та благополуччя адвокатів

Відповідно до опитування Американської асоціації адвокатів, юристи на тлі пандемії COVID-19 почуваються перевантаженими тиском своєї роботи — багато хто роздумує залишити юридичну професію. Ініціативними групами адвокатів було прийнято низку резолюцій, що закликають уряди приймати відповідні закони, а юрфірми — реалізувати політику та найкращі практики для підтримки співробітників.

Водночас низка юридичних фірм вступили та стали прихильниками руху за психічне здоров’я (mental health) адвокатів. Одним із флагманів руху є Інститут правового благополуччя (Institute for Well-Being in Law) — некомерційна організація, яка прагне виступати за системні зміни, спрямовані на розв’язання проблем, пов’язаних з психічним здоров’ям, стресом та залежністю в юридичній професії. В юрфірмах активно запроваджуються програми підтримки психічного здоров’я адвокатів, створюються окремі посади на кшталт директора з благополуччя (Well-Being Director).

Провідні юрфірми починають приділяти більше уваги питанням благополуччя співробітників, організовуючи відповідні семінари, тренінги, рекраційні заходи тощо. Розуміючи, що від працездатності персоналу залежать результати компанії.

 

Тренд № 5:

Шукайте та заохочуйте таланти

Пандемія вплинула і на підходи до фінансових винагород. Деякі юрфірми США були вимушені спочатку піти на скорочення заробітних плат, але згодом грошові винагороди відновлювали. Так, BigLaw розпочали «зарплатні війни», змагаючись між собою за рекрутинг талантів. Як пише Bloomberg, торік зарплати для старших співробітників зросли до 140 000 доларів, і подекуди збільшувалися у 2021 році до 164 000 доларів. Поряд із збільшенням зарплат і бонусів компанії обіцяли й більше вільного часу та йшли на поступки щодо роботи на дому.

Низка юридичних фірм Великої Британії також подякували своїм адвокатам «бонусами за COVID-19», відзначивши їхні зусилля за складний рік. Приміром, Allen & Overy виплатила всім адвокатам та допоміжному персоналу одноразову премію у розмірі 5 % їхньої зарплати. А керівництво Ashurst подвоїло ­розмір бонусного пулу та роздало персоналу спеціальні разові винагороди у розмірі 1000 фунтів стерлінгів. Аналогічну суму як подяку отримали й адвокати Walker Morris.

Водночас нове покоління студентів, які приходять на юридичний ринок США, самими фінансами не залучиш. Вони мають свої вимоги до роботодавця і сьогодні надають перевагу позитивній культурі та соціальному середовищу в фірмі. Тоді як традиційним ознакам успіху — статус, влада, заробіток — міленіали та «покоління Z» надають меншого значення.

 

Тренд № 6:

Підтримуйте базові цінності разом з усім світом

Варто звернути увагу на той факт, що Міжнародна асоціація юристів (IBA) підтримала Глобальний Договір ООН (United Nations Global Compact) — «дорожню карту» для всього світу, що закликає слідувати світовим стандартам права. Зок­рема, це стосується прав людини, праці, навколишнього середовища, протистояння проявам корупції. До Глобального Договору ООН у рамках своїх програм корпоративної і соціальної відповідальності (КСВ) уже почали приєднуватись провідні юридичні фірми. У тому числі й українські.

Представники бізнесу дедалі частіше перевіряють свої ланцюжки поставок. Під час перевірок постачальників вимагаються реальні докази відповідності стандартам КСВ, наприклад, у вигляді сертифікатів ауди­ту, сертифікатів ISO та досягнення певних аудиторських цілей, визначених клієнтом. А в контексті болючої проблеми тендерів стає зрозумілим, що КСВ ставатиме невід’ємною складовою корпоративної філософії для все більшого числа компаній, у тому числі і юридичних.

Таким чином, ринок входить у турбулентні та цікаві часи. І від того, чи зуміємо ми розпізнати своєчасно зміни, які на нас чекають, буде багато в чому залежати виживання юрфірм, їх місце у рейтингах, довіра клієнтів та благополуччя самих адвокатів.

-->