Репортаж: Акули показали зуби

Максим СИСОЄНКО

Останньої п’ятниці зими відбувся IХ Щорічний юридичний форум «Розвиток ринку юридичних послуг в Україні-2013», організований Асоціацією правників України

Цього року правничий захід змінив «прописку», адже, на відміну від минулих років, столичний готель InterСontinental Kyiv уперше зібрав учасників популярного форуму: керівників та партнерів юридичних компаній, директорів з розвитку бізнесу, консультантів тощо. Зміну місця проведення заходу голова оргкомітету, керуючий партнер АО «ЮФ «Василь Кісіль і Партнери» Олег Макаров пояснив тим, що форум стає дедалі популярнішим, і просторий конференц-зал п’ятизіркового готелю зміг вмістити більше охочих взяти у ньому участь. Тим паче, що, крім учасників з України, до Києва завітали гості з Росії, Білорусі, Німеччини та Швейцарії.

На початку роботи форуму Олег Макаров переймався питанням: на­віщо партнерам юрфірм, які кон­курують на ринку, розкривати внутрішню «кухню» та ділитися досвідом? Проводячи паралелі з ІТ-технологіями, керуючий партнер зазначив, що будь-який процес з моменту запровадження стає застарілим, так само і юридичні фірми, що впроваджують певні ідеї, мають працювати над новітніми розробками, йдучи на крок попереду. «Ми ділимося власним досвідом, щоб знай­ти ідеї та натхнення на подальше вдосконалення. Важливішим є те, що за дев’ять років ми з конкурентів перетворилися на партнерів та навіть друзів», — зауважив Олег Макаров.

У свою чергу, президент Асоціації правників України (АПУ) Валентин Загарія, вітаючи учасників форуму, поділився планами організації на найближче майбутнє та запевнив, що АПУ й надалі відстежуватиме останні тенденції на ринку юридичних послуг та надаватиме актуальну інформацію.

Впіймати течію

Першу сесію форуму було присвячено знаковим подіям минулого року, які вплинуть на ринок юридичних послуг. Сергій Свириба, керуючий партнер ЮБ «Єгоров, Пугінскій, Афанасьєв і Партнери», у своїй презентації дотепно порівняв ­юридичний ринок з океаном, повним теплих і холодних течій, та його голодними мешканцями: китами, косатками, акулами, дельфінами, тунцями... Аналізуючи стан юридичного ринку протягом останніх шести років на основі рейтингу газети «Юридическая практика», пан Свириба дійшов висновку, що, починаючи з 2010 року, «вода в океані стала теплішою»: в юрфірмах розширився штат юристів та їхні доходи (порівняно з 2009-м), збільшився обсяг роботи та підвищилася її ефективність. Утім, попри позитивні явища, потепління багато в чому пояснюється виходом інвесторів за кордон та зростанням клієнтів, яких дає держава. А доходи юридичного бізнесу, що становлять лише 0,002 % від загального ВВП країни (близько 1 трлн дол. США), навряд чи можна назвати суттєвим кроком уперед.

Переламним назвав 2012 рік і Валентин Загарія, який у своїй доповіді проаналізував дію Закону України «Про адвокатуру» на практиці. Розглядаючи сценарії, за якими розвиватиметься адвокатура, президент АПУ спрогнозував народження юридичного аватару щодо форми здійснення діяльності — юридичних фірм та адвокатських об’єднань, а саме їхній змішаний вигляд. Проте, порівняно з минулим роком, статус кво української адвокатури, на думку доповідача, залишатиметься й у 2013 році.

Про зовнішньополітичні наслідки судової реформи та її вплив на ринок юридичних послуг розповів наступний доповідач — керуючий партнер АО «АФ «Сергій Козьяков та Партнери» Сергій Козьяков. Він стисло нагадав учасникам форуму основні етапи реформування судової системи в Україні і, говорячи вже про нинішній стан, відзначив невтішні результати: умови ведення бізнесу погіршилися, міжнародні експерти все частіше говорять про вибіркове правосуддя, а фінансування судів сягає лише 50 % від необхідного фінансування.

Ще раз зануритися в океан запропонував президент Київської школи економіки (KSE) Павло Шеремета. Його презентація «Україна: у пошуках Блакитного Океану» справила враження на присутніх, адже доповідач, доволі емоційно розповідаючи про стратегію блакитного океану, назвав ринок юридичних послуг «кривавим». Та щоб дістатися теплої течії, пан Шеремета порадив не лише позбутися точок болю та почуття осліплюючої дезорієнтації, а й мати стратегічне бачення процесів, які розвиватимуться у майбутньому.

Уподобати клієнта

Другу сесію форуму організатори присвятили взаєминам з клієнтами. Перший доповідач цієї частини, керуючий партнер АО Arzinger Тимур Бондарєв, торкнувся етичних аспектів конкурентної боротьби на юридичному ринку. Він озвучив основні проблеми щодо етичних правил поводження на ринку та запропонував способи їхнього розв’язання. «У Правилах адвокатської етики є відповіді, але не на всі запитання, — резюмував доповідач. — Ринок молодий, однак потрібно дорослішати».

Натомість керуючий партнер ЮФ «Астерс» Олексій Дідковський у наступній презентації запропонував знайти відповідь на запитання: чи є речі, на які юристи не готові піти заради клієнта? Пан Дідковський представив профіль сучасного клієнта, звернув увагу на обставини, за яких ліпше відмовитися від клієнта, та на інші ризики, що виникають при роботі з ним. А ідеальний клієнт, на думку керуючого партнера, це той, з ким працювати комфортно та затишно.

Тему конфлікту інтересів у нас­тупній доповіді розвинула асоційований партнер ЮК «Правовий Альянс» Вікторія Пташник. Беручи за приклад нішеву фірму, пані Пташник дослідила види таких конфліктів та розвінчала декілька міфів про галузеві конфлікти інтересів.

А ось представник Росії, керуючий партнер Legal Strategency Олександр Хвощинський, запропонував учасникам три діалоги з клієнтом про ціни та цінності: дитячий (гонорар успіху), юнацький (що таке «дорого»?) та дорослий (бюджетування). У своїй промові російський експерт докладно розтлумачив, чому послуги одних юристів коштують дорожче, ніж інших; чи розуміють самі юристи причини таких розбіжностей; чи хочуть юристи стати більш дорожчими. На всі ці запитання у пана Хвощинського знайшлася лаконічна відповідь: не мати найкращий вигляд, а бути найкращим!

Знайти партнера

У третій частині, яка проходила у режимі питань та відповідей, учасники форуму дискутували про ефективність партнерства в сучасних умовах.

Панельна дискусія точилася нав­коло взаємин між партнерами юридичної фірми, включаючи питання структурування партнерства, розподілу доходів, професійного розвитку партнерів.

Однією з інноваційних цікавинок форуму стала участь в обговоренні партнера ЮФ VEGAS-LEX (Росія) Михаїла Сафарова, який, перебуваючи у Москві, спілкувався з колегами із Києва за допомогою скайп-зв’язку.

Також у дискусії взяли участь партнер АО «ЮФ «Василь Кісіль і Партнери» Андрій Стельмащук, керуючий партнер ТОВ «Бейкер і Маккензі-Сі Ай Ес, Лімітед» Сергій Чорний та незалежний консультант Ірина Ні­кітіна.

Уже наприкінці обговорення Олег Макаров, даючи пораду молодим партнерам, поділився життєвим досвідом. «Спочатку молодий партнер ставить за мету заробити мільйон, згодом — мільйон на рік, а потім — мільйон на рік без особливих зусиль», — майже афористично висловився відомий правник.

Додати спецій

Остання, четверта, сесія форуму, що була присвячена внутрішній «кухні» юридичного бізнесу, також проходила у вигляді дискусії. Зокрема, керуючий партнер ЮФ «Авеллум Партнерс» Микола Стеценко торкнувся питання бюджетування, оптимізації поточних витрат та планування грошових потоків у юридичній фірмі; партнер ТОВ «Степановський, Папакуль і Партнери» (Білорусь) Тетяна Ігнатовська згадала про мотивацію як один із чинників успіху фірми; партнер SKS Steuerberatung (Німеччина) Дмитро Сонкін розповів про роль профсоюзів у Німеччині, а також про ефективність роботи персоналу, а бізнес-тренер, партнер Legal Training Олена Майсюра висловилася щодо безпеки бізнесу та пов’язаних з цим ризиків.

Закінчився форум традиційним фуршетом, на якому учасники вже у неформальній обстановці продовжили обмін думками на фахові теми.

-->