№06 Червень 2013 року → У вільний час

Стиль: Корпоративний код

Ніка ГЛАЗУНОВА

Дизайнери, пропонуючи модні тренди ділового одягу-2013/2014, радять мати індивідуальний стиль у рамках корпоративних правил

Психологи свідчать, що у 85 % випадків із 100 образ людини створюється після першого знайомства на основі її зовнішнього вигляду. Перша хвилина зустрічі є вирішальною у створенні соціального і психологічного портрета. Враження визначає характер подальших взаємин. Змінити перше сприйняття згодом важко. Навіть найрозумнішій людині необхідно уважно ставитися до ділового гардероба. Тим більше, що, незважаючи на удаваний консерватизм, одяг у діловому стилі не зупинився у своєму розвитку, а постійно змінюється під впливом сучасних модних тенденцій.

Одяг — візитівка особи

Наразі в сучасних компаніях вимоги до зовнішнього вигляду регламентуються поняттям дрес-коду. Раніше стиль одягу визначався етикетом. Словник визначає поняття «етикет» як сукупність правил поведінки, включаючи манери, одяг, форми привітань і звернень, інакше кажучи, зовнішні прояви ставлення до людей. Одяг — візитівка особи і тієї установи чи організації, яку вона представляє. Це особливо важливо, коли необхідно відвідувати офіційні заходи: дипломатичні і парламентські прийоми, конгреси, симпозіуми тощо. Наприклад, громадян, які прийшли на аудієнцію до посла іншої країни у невідповідному одязі, секретар не пропустить. Навіть до деяких сучасних ресторанів заборонений вхід чоловікам без піджака і краватки.

Реформування правил вбрання

Правила зовнішнього вигляду та етики постійно коригуються під впливом часу. Так, наприклад, зараз в Японії керівник країни може з’явитися на офіційному заході без краватки, що допускається протоколом у зв’язку із надто високою літньою температурою повітря. В усі часи одяг вказував на приналежність до тієї чи іншої соціальної групи, касти, конфесії або професії. Часто форму одягу визначали накази монархів. Раніше існувала справжня граматика костюма, порушення якої означало замах на устрій держави. Реформи одягу Петра І сприяли появі нового європейського стиля повсякденного та парадного вбрання. У Російській імперії 1742 року вийшов наказ, за яким носити мереживо і шовк можна було винятково «особам перших п’яти класів», тобто високопоставленим чиновникам та вищим офіцерам. Особам, які не мали рангу, було заборонено носити одяг з оксамиту. З плином часу костюм радикально змінився — не тільки за формою, а й за духом. Доречно було б у цьому контексті згадати таке суто англійське явище, як дендізм, філосо­фією якого було протиставлення масовому виробництву та споживанню ідеї індивідуальності.

Власний простір

Сьогодні проявляти індивідуальність можна завдяки обізнаності в останніх модних тенденціях, знанню правил дрес-коду та вмінню завжди залишатися собою у межах корпоративних правил. Модельєри не обходять стороною діловий одяг. Допустимі рамки дизайну і фасону ділового одягу залежать від багатьох чинників, починаючи від конкретної ситуації і закінчуючи вимогами керівництва компанії. У новому сезоні актуальним є індивідуальний стиль і, окрім класичних рішень, у колекціях жіночого ділового одягу весна-літо-2013 дизайнери пропонують сміливі, оригінальні ідеї для упевненої в собі жінки. У недалекому минулому використання трикотажу в діловому гардеробі вважалося неприпустимим. Трикотаж був таким самим безумовним атрибутом casual, як джинсова або плащова тканина. Однак тепер ситуація докорінно змінилася. Розвиток трикотажного напряму в офісній моді стимулювало поглиблення економічної кризи. У класичному варіанті «базові» блузи були зшиті із шовку й коштували недешево. У кризу виробники ділового одягу, як і інші fashion-компанії, перейнялися зниженням собівартості та розробкою «демократичних» пропозицій. Сьогодні відбувається «кежуалізація» ділової моди — межі ділового дрес-коду поступово розмиваються, і популярність трикотажу є очевидним підтвердженням цього.

Жіночий діловий стиль

Багато європейських модних будинків пропонують варіації на тему чоловічого ділового костюма 1980-х з вільним кроєм і м’якою лінією плеча. Культура жіночого ділового одягу почала формуватися не так давно, а чоловічий діловий костюм з’явився ще в XIX сторіччі. Тож дизайнери, створюючи колекції ділового одягу для жінок, приречені інтерпретувати тему чоловічого костюма. Так, Kenzo і Balenciaga цього сезону запропонували діловим жінкам піджаки без рукавів. Одним із трендів сезону став костюм з шортами. Багато дизайнерів пропонують носити з костюмом не блузу або сорочку, а модний топ-бра або простий укорочений топ. Безумовно, ці варіанти ділового одягу екстравагантніші і підійдуть сміливим, упевненим у собі модницям. Колірна гама жіночих ділових костюмів стрімко розширюється. Яскраві кольори вкоренилися в жіночому діловому гардеробі завдяки канцлеру Німеччини Ангелі Меркель та дружині президента США Мішель Обамі.

Smart casual наступає

Традиційно дамський діловий костюм складався із дещо приталеного піджака й класичної прямої спідниці за коліно. Спершу з’явилися альтернативні варіанти із брюками, потім жіночі «трійки», ще пізніше — костюми, що складаються із суконь-футлярів і жакетів. Останні прижилися, і тепер це один із найстійкіших трендів офісної моди. Рамки жіночої ділової моди розширюються. Плісирована спідниця, яка ще недавно в найкращому випадку могла вписатися в smart casual, на сьогодні стала цілком легітимною складовою офіційного ділового вбрання. Тепер плісе можна одягти на зустріч будь-якого рівня. Цього року імениті будинки мод Versace та Elie Saab активно використовували плісе в жіночих ділових костюмах.

Комбінезони і надалі залишаються в списку модних трендів, у колекціях є багато моделей, здатних стати елементом жіночого ділового одягу весна-літо-2013. У моді комбінезони з брюками і шортами, для офісу чудовим вибором стане комбінезон однотонного кольору або з модним графічним принтом, наприклад у смужку.

Серед трендових елементів дизайну нового сезону, здатних внести індивідуальний стиль: асиметрія, волани, скульптурний об’єм, контрастні деталі і кант, а також обробка прозорими тканинами з оригінальною фактурою, наприклад сіткою, мереживом, перфорованою шкірою, плетеним або в’язаним полотном. Для жіночого ділового одягу дуже важливі правильно підібрані аксесуари: модний годинник, туфлі і сумка, серед яких дуже популярні портфелі, теки для документів і сумки-чохли для мобільної техніки.

Чоловічий дрес-код

Чоловічий дрес-код різноманітний і припускає наявність не тільки класичного костюма-трійки. Щоправда, тре­ба знати, як правильно поєднувати різні деталі одягу, щоб відповідати вимогам до зовнішнього стилю. Під класичним діловим чоловічим стилем має­ться на увазі корпоративний стиль одягу, який найчастіше використовується в банках і в офісах великих компаній. Дрес-код такого формату передбачає носіння темних костюмів і взуття та світлих сорочок. Саме цей стиль вважається найсуворішим. Його використовують у компаніях, де необхідно вселити клієнтам відчуття стабільності і надійності, гарантій якості послуг, які надаються. Як свідчать дослідження, люди більше схильні довіряти фахівцям, одягненим як можна суворіше. Тому державні установи, юридичні компанії і представництва різних західних торговельних марок рекомендують своїм співробітникам дотримуватися саме класичного ділового стилю в одязі.

Без краваток

Неформальний стиль використовується в більшості фірм, його люблять у редакціях різних видань і навіть дозволяють в установах по п’ятницях. Цей чоловічий дрес-код дозволяє носити строгі піджаки і пуловери, класичні сорочки в поєднанні з брюками і навіть джинсами. Головна ж відмінність цього стилю в тому, що краватка не є обов’язковою. Вільний стиль у робочому одязі — це доля акторів, письменників, тобто творчих людей, які не залежать від строгого розпорядку дня, не сидять в офісі і не зобов’язані мати такий вигляд кожного робочого дня. Цей стиль припускає найрізноманітніші поєднання кольорів, фактур і модних напрямів. Навіть якщо у компанії прийнято вільний стиль одягу, потрібно все ж дотримуватися деяких правил. Чоловічий дрес-код, як правило, більш консервативний, ніж жіночий. Однак і чоловіки можуть знайти простір для фантазії і спосіб підкреслити свою індивідуальність.

Дорогі тканини та модні гаджети

У новому сезоні актуальним є класичний діловий костюм з дорогої тканини, чистими лініями і кроєм по фігурі. Окрім прямих брюк із стрілками, можна вибрати широкі брюки, ультрамодні брюки із завищеною або, навпаки, заниженою посадкою, а також ще екстравагантніший варіант — бриджі й шорти. У моді стиль ретро, який доповнює список чоловічого ділового одягу костюмом-трійкою і подовженими піджаками, що нагадують про старовинні сюртуки. Окрім білої сорочки, модними є комбіновані моделі із тканини з прінтом. Актуальні кольорові сорочки, які можуть відігравати роль акценту або повністю повторювати колір костюма, створюючи своєрідний комплект. Замість сорочки можна використовувати водолазку або комбінацію водолазки з сорочкою. Жилет — тренд сезону. Актуальні моделі з тканини і трикотажу, в тому числі з геометричним малюнком. Окрім класичних варіантів, жилет може відігравати роль елемента індивідуального стилю, додаючи в строгий діловий костюм колір або принт.

Окрім конструктивних деталей, індивідуальний стиль можна підкреслити вибором модного, насиченого кольору (бордо, синій, смарагдовий), актуального принту або фактурної тканині. Стримана клітинка і смужка — більш консервативний варіант; яскравий принт з квітковим, абстрактним або геометричним малюнком — для творчої і екстравагантної натури. Також у моді градієнтний перехід кольору і ефект використання виворітної сторони тканини. Вдало підібрані аксесуари — неодмінний штрих будь-якого костюма. Серед модних ділових аксесуарів сезону: портфелі, сумки для iPad і мобільної техніки, капелюхи і кепки. Також цікавим вибором можуть стати оригінальні моделі класичних чоловічих туфель з нестандартними конструктивними елементами.